Javascript must be enabled for the correct page display

De Invloed van Ouderlijke Mind-Mindedness op het Temperament van het Kind

Velde, Lobke te (2024) De Invloed van Ouderlijke Mind-Mindedness op het Temperament van het Kind. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Scriptie-LobketeVeldes4288114.pdf

Download (834kB) | Preview

Abstract

Mind-mindedness wordt gezien als de neiging van ouders om hun jonge kinderen te zien als individuen met eigen gedachten. Eerder onderzoek toonde aan dat mind-mindedness de zelfregulatie van kinderen kan beïnvloeden, wat een belangrijk aspect is van temperament. Er zijn meerdere onderzoeken geweest naar de relatie tussen ouderlijke mind-mindedness en het temperament van kinderen, maar deze laten verschillende resultaten zien. Het doel van deze studie was om deze relatie te onderzoeken en daarnaast het modererende effect van het geslacht van het kind in deze relatie te bepalen. Dit resulteerde in de volgende onderzoeksvragen: Wat is de invloed van ouderlijke mind-mindedness bij een leeftijd van het kind van 3 maanden op het temperament van het kind bij een leeftijd van 30 maanden? En daarnaast: In hoeverre wordt dit verband gemodereerd door het geslacht van het kind? Deze studie gebruikte gegevens van een subpopulatie (N = 139, 42,44% meisjes) van de TRacking Adolescents Individual Lives Survey - Next generation cohortstudie. Op de leeftijd van 3 maanden werden ouder-kind interacties geobserveerd tijdens een 10 minuten durende sessie van vrij spel, en gecodeerd voor de proportie gepaste mind-gerelateerde opmerkingen. Op de leeftijd van 30 maanden werd het temperament van het kind (Negatieve emotionaliteit, extraversie, zelfcontrole) gemeten aan de hand van een door de ouders gerapporteerde vragenlijst. Correlatie- en regressieanalyses werden uitgevoerd om de onderzoeksvragen te beantwoorden. De resultaten toonden aan dat er geen significante relaties werden gevonden tussen ouderlijke mind-mindedness en het temperament van het kind. Binnen de factor Negatieve Emotionaliteit werd echter een sterker effect van mind-mindedness op het temperament van kinderen gevonden voor jongens. Gezien de beperkingen van deze studie is meer onderzoek, met een grotere en meer diverse steekproef, nodig om de relatie tussen mind-mindedness en temperament vast te stellen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Sluiter-Oerlemans, A.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2024 10:14
Last Modified: 25 Jun 2024 10:14
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3457

Actions (login required)

View Item View Item