Javascript must be enabled for the correct page display

Impact van sociale vergelijking op depressieve klachten: een onderzoek naar de invloed van leeftijd en geslacht

Stoker, Anna Marijke (2024) Impact van sociale vergelijking op depressieve klachten: een onderzoek naar de invloed van leeftijd en geslacht. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Anna-Marijke-Stoker---S5720486---Thesis.pdf

Download (773kB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek had als doel om inzicht te krijgen in de invloed van sociale vergelijking op de geestelijke gezondheid van jongeren van 18 tot en met 24 jaar oud. De centrale vraag was hoe de mate van zelfvergelijking met anderen invloed heeft op depressieve symptomen één en twee maanden later, en welke rol geslacht en leeftijd hierin spelen. Om deze vraagstelling te onderzoeken werd er gebruikt gemaakt van bestaande data van de longitudinale No Fun No Glory (NFNG) studie bestaande uit 138 participanten. Sociale vergelijking en depressieve symptomen werden gemeten met gestandaardiseerde vragenlijsten op drie meetmomenten (t0, t1 en t2). De hypothesen werden getoetst door middel van enkelvoudige en multipele regressieanalyses. De resultaten laten het verwachte verband zien tussen sociale vergelijking (t0) en depressieve symptomen één (t1) en twee maanden later (t2), wat inhoudt dat jongeren die zichzelf negatieve met anderen vergelijken, één maand en twee maanden later meer depressieve symptomen rapporteerden. Geslacht en leeftijd modereerden deze relatie niet. Dat geslacht niet modereert in deze relatie kan mogelijk verklaard worden door de verdeling van mannen en vrouwen in de steekproef. Vervolgonderzoek met een representatieve steekproef zou dit kunnen uitwijzen. Dat leeftijd eveneens niet modereert in deze relatie kan mogelijk verklaard worden door de geringe spreiding tussen de leeftijden. Naar verwachting modereert leeftijd wel over de gehele levensloop. Om dit te kunnen bewijzen is het verrichten van nader onderzoek noodzakelijk.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Heininga, V.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2024 10:15
Last Modified: 25 Jun 2024 10:15
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3458

Actions (login required)

View Item View Item