Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van het havo- of vwo-schooladvies in groep acht op het zelfvertrouwen van jongvolwassenen

Horst, Annemijn van der (2024) De invloed van het havo- of vwo-schooladvies in groep acht op het zelfvertrouwen van jongvolwassenen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Masterthesis-Definitieve-versie.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (552kB)

Abstract

Zelfvertrouwen is wereldwijd een belangrijk concept, vooral in de veelzijdige jaren van de jongvolwassenheid. Uit onderzoek blijkt dat verschillende factoren het zelfvertrouwen kunnen beïnvloeden, waaronder levensgebeurtenissen. Een belangrijk voorbeeld van een invloedrijke levensgebeurtenis is de overgang van de basisschool naar de middelbare school. Bij deze overgang wordt een keuze gemaakt voor het opleidingsniveau op het voortgezet onderwijs, wat een belangrijke voorspeller blijkt voor het uiteindelijke opleidingsniveau van de leerling. Deze keuze wordt sterk bepaald door het basisschooladvies. Het doel van dit onderzoek is daarom om tot meer kennis te komen over de invloed van het havo- of vwo schooladvies op het zelfvertrouwen van jongvolwassenen. Om de onderzoeksvragen te beantwoorden, is gebruik gemaakt van een kwalitatief onderzoeksdesign. De data zijn verzameld door middel van semigestructureerde interviews met zeven jongvolwassenen met een havo- of vwo-advies. Uit de resultaten bleek dat het havo- of vwo-advies de schoolloopbaan van respondenten heeft beïnvloed. Daarnaast had het schooladvies vooral invloed op het zelfvertrouwen van jongvolwassenen, bij wie overadvisering en faalangst meespeelden. Bovendien zijn er verschillen gevonden tussen mannelijke en vrouwelijke respondenten. Het belangrijkste verschil was dat, behalve bij de respondenten met faalangst, alleen het schooladvies van de mannelijke respondent zijn zelfvertrouwen heeft beïnvloed. Ten slotte had het opleidingsniveau van ouders geen effect op het zelfvertrouwen van de respondenten, in tegenstelling tot het opleidingsniveau van broers en zussen. Een aanbeveling voor toekomstig onderzoek is om het huidige onderzoek opnieuw uit te voeren op grotere schaal, om een breder beeld over dit onderwerp te schetsen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Warrens, M.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2024 10:18
Last Modified: 25 Jun 2024 10:18
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3462

Actions (login required)

View Item View Item