Javascript must be enabled for the correct page display

ONDERZOEK NAAR DE INVLOED VAN SOCIALE INTERACTIE OP DEPRESSIEVE SYMPTOMEN IN JONGEREN EN DE ROL VAN SOCIALE MEDIA

Algra-Tabak, Nieske (2024) ONDERZOEK NAAR DE INVLOED VAN SOCIALE INTERACTIE OP DEPRESSIEVE SYMPTOMEN IN JONGEREN EN DE ROL VAN SOCIALE MEDIA. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
MasterthesisNieskeAlgraS5361710.pdf

Download (492kB) | Preview

Abstract

Uit onderzoek blijkt dat sociale interactie een positief effect kan hebben op het verminderen van depressieve symptomen in 50+-ers, maar of dit ook geldt voor jongeren is nog onduidelijk. De onderzoeksvraag van deze scriptie luidt daarom: ‘’In welke mate vermindert sociale interactie depressieve symptomen in jongeren tussen de 18 en 24 jaar, en welke rol speelt sociale media gebruik daarin?’’ In 138 jongeren tussen de 18 en 24 jaar is drie keer een maandelijkse vragenlijst afgenomen met onder andere vragen over sociale interactie, sociale media en depressieve symptomen. Vervolgens zijn regressieanalyses uitgevoerd om te kunnen toetsen of meer sociale interactie zorgt voor minder depressieve symptomen bij jongeren twee maand later (Hypothese 1); meer sociale media gebruik hangt samen met minder sociale interactie twee maanden later (hypothese 2); en of het positieve effect van sociale interactie op depressieve symptomen twee maanden later wordt verzwakt door meer sociale media gebruik (hypothese 3). Geen van de drie hypothesen werd ondersteund. Concluderend kan worden gesteld dat er geen bewijs gevonden is dat sociale interactie depressieve symptomen in jongeren tussen de 18 en 24 jaar vermindert en er geen rol is aangetoond voor sociale media gebruik. Omdat er in de huidige studie wel een correlatie is gevonden tussen sociale interactie en sociale media gebruik op hetzelfde meetmoment, is een aanbeveling voor toekomstig onderzoek om te kijken naar de samenhang over een langere periode (bv. één jaar).

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Heininga, V.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2024 10:19
Last Modified: 25 Jun 2024 10:19
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3463

Actions (login required)

View Item View Item