Javascript must be enabled for the correct page display

Psychische problemen van ouders als voorspeller van mind-mindedness

Rothehüser, Heidi (2024) Psychische problemen van ouders als voorspeller van mind-mindedness. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
BachelorthesisHeidiRothehuserS4728149.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (202kB)

Abstract

Interacties tussen ouders en hun kind gedurende de eerste drie jaar van het leven van het kind spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van het kind. Mind-minded ouderschap verwijst naar het toepassen van mentale representaties en het afstemmen op het kind op een gepaste manier. Het is geassocieerd met tal van positieve ontwikkelingsuitkomsten voor het kind in latere levensfasen. Relatief weinig onderzoek is gedaan naar mogelijke voorspellers van de mate van ouderlijke mind-mindedness tijdens ouder-kind interacties. Deze studie onderzoekt in welke mate psychische problemen van ouders een voorspeller kunnen zijn voor ouderlijke mind-mindedness tijdens interacties met hun kind. De steekproef bestaat uit 61 respondenten uit de TRacking Adolescents’ Individual Lives Survey (TRAILS) Next studie. Mind-mindedness (bestaande uit: adaptieve communicatie, betrokkenheid van het kind en gesprek over interne toestanden) werd gecodeerd vanuit observaties van ouder-kind interacties wanneer de kinderen 30 maanden oud waren. Psychische problemen werden gemeten met behulp van de volwassenen zelfrapportage vragenlijst op drie maanden. Door het berekenen van correlaties en het uitvoeren van regressieanalyses voor psychische problemen van ouders op 3 maanden en alle drie de indices wanneer de kinderen 30 maanden oud waren, werd een mogelijke voorspellende relatie onderzocht tussen psychische problemen van ouders en adaptieve communicatie, betrokkenheid van het kind en gesprek over interne toestanden. Pearson correlaties toonden lage associaties, en de resultaten gaven aan dat psychische problemen van ouders de drie indices van mind-mindedness niet significant voorspelden. De interbeoordelaarsbetrouwbaarheid was slecht voor gesprek over interne toestanden, en goed voor adaptieve communicatie en betrokkenheid van het kind. De resultaten gaven geen relatie aan tussen psychische problemen van ouders op 3 maanden en de indices van adaptieve communicatie, betrokkenheid van het kind en gesprek over interne toestanden op 30 maanden. De studie voldeed niet aan alle aannames, wat resulteert in de onmogelijkheid om de bevindingen volledig te generaliseren. Voor toekomstig onderzoek wordt aanbevolen een grotere steekproef te gebruiken om de generaliseerbaarheid te verbeteren.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Sluiter-Oerlemans, A.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Algemene en Gezinspedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2024 10:19
Last Modified: 25 Jun 2024 10:19
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3464

Actions (login required)

View Item View Item