Javascript must be enabled for the correct page display

Zelfvertrouwen in lezen bevorderen bij basisschoolleerlingen in de middenbouw

Hoornstra, Lynn (2024) Zelfvertrouwen in lezen bevorderen bij basisschoolleerlingen in de middenbouw. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
HoornstraS4612833Bachelorwerkstuk..pdf

Download (450kB) | Preview

Abstract

Het leesvaardigheidsniveau van leerlingen in Nederland is gedaald. Het is belangrijk om de leesmotivatie tijdens de eerste jaren van de basisschool te bevorderen om deze daling te keren. Kinderen die gemotiveerd zijn om te lezen, zullen vaker lezen en daardoor betere lezers worden. Volgens de zelfdeterminatietheorie zijn leerlingen meer intrinsiek gemotiveerd om te lezen wanneer hun leraren inspelen op de psychologische basisbehoeften: autonomie, verbondenheid en competentie. Dit onderzoek heeft als doel inzicht te geven in hoe leraren het gevoel van competentie en zelfvertrouwen in lezen bevorderen bij leerlingen in de middenbouw (groep 3, 4 en 5). Er zijn zes semi-gestructureerde interviews afgenomen met leerkrachten. De interviews zijn geanalyseerd met behulp van een thematische analyse. Vier thema's zijn geïdentificeerd: communicatie, pedagogisch en didactisch handelen, ondersteuning en lesstrategieën aanpassen en boekenaanbod. Leraren bevorderen het zelfvertrouwen in lezen door middel van communicatie, waarbij ze richtlijnen en verwachtingen communiceren, constructieve feedback geven en consistent en voorspelbaar reageren. Ook bevorderen zij het zelfvertrouwen in lezen door hun pedagogisch en didactisch handelen, door het initiatief van het kind te volgen, interactief les te geven en positieve bekrachtiging toe te passen. Daarnaast passen ze hun ondersteuning en lesstrategieën aan door in te spelen op het leesniveau van het kind, waarbij ze aanpassingen maken voor zowel sterke als zwakke lezers. Tot slot maken leraren gebruik van het boekenaanbod door boeken die aanspreken aan te bieden en leerlingen te ondersteunen bij het kiezen van een boek. De resultaten bieden inzicht in componenten die onderzocht kunnen worden op hun effectiviteit in het bevorderen van zelfvertrouwen in lezen. Bovendien verschaffen de resultaten informatie over hoe de componenten kunnen worden geïmplementeerd in het onderwijs om zelfvertrouwen in lezen en leesmotivatie te bevorderen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Veldman, M.A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2024 10:20
Last Modified: 25 Jun 2024 10:20
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3465

Actions (login required)

View Item View Item