Javascript must be enabled for the correct page display

Zijn we tevreden met een voldoende? Over de betekenis van rapportcijfers voor de tevredenheid met het leven van kinderen uit de Kinderrechtenmonitor 2022.

Dotinga, Nynke (2024) Zijn we tevreden met een voldoende? Over de betekenis van rapportcijfers voor de tevredenheid met het leven van kinderen uit de Kinderrechtenmonitor 2022. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Eindversie-thesis-Nynke-Dotinga-S4097122.pdf

Download (646kB) | Preview

Abstract

Om de tevredenheid met het leven van kinderen in Nederland te onderzoeken wordt in de Kinderrechtenmonitor aan kinderen gevraagd hun leven te waarderen met een rapportcijfer van 1 tot 10. Het is onduidelijk of deze rapportcijfers op dezelfde manier geïnterpreteerd mogen worden als de rapportcijfers gebruikt bij het cognitieve beoordelingssysteem zoals bekend is in Nederland, met name omdat sociale wenselijkheid bij kinderen een grote rol speelt. Om te onderzoeken wat de betekenis is van deze rapportcijfers is in dit onderzoek gebruik gemaakt van een mixed methods design met gegevens van 2797 kinderen van 8 tot 18 jaar. Het onderzoek richt zich op de samenhang tussen tevredenheid met het leven en de condities uit het Best Interest of the Child (BIC)-model, de toelichtingen van kinderen bij de BIC-condities en het rapportcijfer, en de persoonlijke omstandigheden van kinderen. De resultaten tonen aan dat de leefomgeving sterk samenhangt met de tevredenheid met het leven. Naarmate het rapportcijfer voor de tevredenheid met het leven hoger wordt, verbeteren de persoonlijke omstandigheden van kinderen. Kinderen die het rapportcijfer 7 of lager geven, ervaren vaker negatieve omstandigheden, zoals armoede en gescheiden ouders. Geconcludeerd kan worden dat uitsluitend kinderen die hun tevredenheid met het leven waarderen met een 8 of hoger tevreden zijn met hun leven. De lagere rapportcijfers geven (ernstige) zorgelijke signalen met betrekking tot hun tevredenheid met het leven af. De beperkingen van het onderzoek worden uitgewerkt, er worden aanbevelingen voor de praktijk gedaan en er wordt een suggestie voor vervolgonderzoek gegeven.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Zijlstra, A.E. and Post, W.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2024 10:24
Last Modified: 25 Jun 2024 10:24
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3467

Actions (login required)

View Item View Item