Bos, Veerle (2024) Hulp aan kwetsbare gezinnen: focus op de kinderen. Een studie naar elementen van hulp die kinderen binnen gezinnen met meervoudige- en complexe problematiek ontvangen van behandelaren gedurende de KINGS-behandeling. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthese-Veerle-Bos-S4132505.pdf Download (916kB) | Preview |
Abstract
Behandelingen voor gezinnen met meervoudige- en complexe problemen (GMCP) zijn voornamelijk ambulant en gefocust op ouders waardoor kinderen na behandeling vaak problematiek blijven ervaren. De KINGS-behandeling onderscheidt zich hierin door het hele gezin op te nemen. In deze gezinsopname wordt gefocust op trauma en opvoedingsproblemen, waarbij zowel ouders áls kinderen behandeld worden. Dit onderzoek richt zich op elementen van hulp die kinderen bij KINGS ontvangen van behandelaren (1), in welke vorm en frequentie deze worden aangeboden (2) en wat overwegingen van behandelaren zijn bij de inzet van deze elementen (3). Behandelrapportages van tien gezinnen zijn geanalyseerd en gecodeerd volgens een codeboek, dat bestond uit 58 elementen verdeeld over acht hoofdcategorieën en vormen waarin elementen worden aangeboden. Ook zijn vier behandelaren geïnterviewd over de resultaten van de analyses en hun visie op elementen van hulp voor kinderen. Er bleek dat ouders meer elementen van hulp ontvingen dan kinderen, echter ontvingen de kinderen wel elementen uit zes van de acht hoofdcategorieën in diverse vormen. Behandelaren benoemden dat de elementen die ze inzetten bijdragen aan het creëren van een ondersteunende, empathische omgeving waarin kinderen zich gehoord en gesteund voelen tijdens behandeling. Aansluiten, een band en veilige omgeving creëren, openheid en verontschuldiging zijn het belangrijkst voor kinderen. Dit zijn daarmee ook overwegingen van behandelaren bij inzet van gecodeerde elementen uit de behandelrapportages. Er kan geconcludeerd worden dat ondanks kinderen bij KINGS hulp ontvangen, de focus ook hier nog veel op ouders ligt. Behandeling zou eventueel meer effect kunnen hebben wanneer kinderen nog meer betrokken worden.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Huyghen, A.M.N. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 25 Jun 2024 10:25 |
Last Modified: | 25 Jun 2024 10:25 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3468 |
Actions (login required)
View Item |