Javascript must be enabled for the correct page display

De samenhang tussen het gevoel van verbondenheid en motivatie op het MBO in Groningen-Een Multi-case interview studie

Veen, D. van der (2024) De samenhang tussen het gevoel van verbondenheid en motivatie op het MBO in Groningen-Een Multi-case interview studie. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
bachelorthesisDvdVeens4835301.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)

Abstract

In dit bacheloronderzoek wordt er onderzoek gedaan naar de samenhang tussen het gevoel van verbondenheid en motivatie van studenten op mbo-scholen in Groningen, Nederland. Verbondenheid is een van de drie voorwaarden voor het internaliseren van kennis. Bovendien draagt een goed gevoel van verbondenheid bij aan betere mentale gezondheid en hogere academische prestaties. Om de aanwezigheid van verbondenheid en motivatie te onderzoeken, maakt deze studie gebruik van multi-case interviews op verschillende beroepsscholen in Groningen. In totaal zijn er 13 deelnemers geïnterviewd in semi-gestructureerde interviews. De resultaten van deze studie zijn divers. Een derde van alle interviews toont een samenhang tussen motivatie en het gevoel van verbondenheid. Er werden ook outliers waargenomen die interessante effecten laten zien op het type motivatie dat studenten ervaren. Het lijkt erop dat intrinsieke motivatie bemiddelt tussen het gevoel van verbondenheid en academische motivatie. Studenten die pesterijen en sociale uitdagingen ondervinden, zetten hun opleiding voort vanwege hun intrinsieke motivatie. Aan de andere kant vertonen studenten die een sterk gevoel van verbondenheid hebben, maar minder gemotiveerd zijn, meer extrinsieke motivatie. In de meeste gevallen voelen studenten zich niet gemotiveerd door hun school, maar juist door hun leeftijdsgenoten. Deze studie beveelt aan om nader te kijken naar de gevoelens die beroepsstudenten ervaren en de bemiddelende factoren tussen het gevoel van verbondenheid en motivatie bij beroepsstudenten.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Kostons, D.D.N.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2024 10:27
Last Modified: 25 Jun 2024 10:27
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3469

Actions (login required)

View Item View Item