Javascript must be enabled for the correct page display

Automatiseringsvaardigheden van rekenen in relatie tot rekenbeleid.

Huizinga, Romy Marianne (2024) Automatiseringsvaardigheden van rekenen in relatie tot rekenbeleid. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
MasterthesisRomyHuizingaS5361737versie1.pdf

Download (314kB) | Preview

Abstract

Om te kunnen functioneren in de maatschappij zijn lees- en rekenvaardigheden noodzakelijk (Meijerink, 2008). Uit het driejaarlijkse Pisa-onderzoek uit 2021 komt naar voren dat de prestaties van Nederlandse leerlingen achteruitgaan op zowel wiskunde als leesvaardigheid. Uit het onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs (2011) komt naar voren dat scholen die een beleid voor rekenen op papier hebben, ook betere rekenresultaten hebben. Echter is er in bovenstaand onderzoek niet specifiek gekeken naar de automatiseringsvaardigheden. Fixsen (2005) stelt dat er verschillende implementatieniveaus zijn van een beleid. Namelijk het hebben van geen beleid, het hebben van alleen een beleid op papier (paper implementation) en het daadwerkelijk uitvoeren van een beleid (process tot performance implementation). Daarom wordt in dit onderzoek getoetst of het hebben (en uitvoeren) van een rekenbeleid over het automatiseren van rekenvaardigheden in verband staat met de scores op de automatisering voor rekenen. Met behulp van enquêtes en interviews is bepaald in welke fase van implementatie de scholen zitten. Vervolgens is onderzocht of de mate van het hebben van een beleid samenhangt met de automatiseringsscores en met de tevredenheid van het beleid. Uit de resultaten blijkt dat scholen die alleen een beleid op papier hebben, significant minder scoren op de automatiseringstoets rekenen dan de scholen die geen beleid of een process implementation hebben. Wel blijkt dat er een sterke samenhang is tussen de mate van beleid en de mate van tevredenheid. Een aanbeveling voor vervolgonderzoek is om naast de mate van het al dan niet hebben van een beleid op automatisering, de kwaliteitszorg specifiek gericht op het automatiseren mee te nemen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Minnaert, A.E.M.G. and Hofstetter, W.H.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2024 10:28
Last Modified: 25 Jun 2024 10:28
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3470

Actions (login required)

View Item View Item