Hofslot, Noor van (2024) Ervaren Steun Vanuit de Schoolomgeving Voor het Inzetten Van Augmented Reality en Virtual Reality: Een Vergelijking Tussen Leerkrachten en Pabostudenten. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
|
Text
Bachelorwerkstuk-Pedagogische-Wetenschappen-Noor-van-Hofslot-s4114329.pdf Download (272kB) | Preview |
Abstract
Ondanks de voordelen en mogelijkheden van het gebruik van Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) als leertechnologie in het onderwijs, is de implementatie van deze technologieën nog steeds beperkt. Het is echter bekend dat het ontvangen van sociale steun in-service en pre-service leraren kan stimuleren om AR/VR te gebruiken. Deze studie vergeleek of in-service en pre-service leraren verschillen in de mate van waargenomen sociale steun voor het gebruik van AR/VR, waarbij sociale steun is verdeeld in twee schalen: steun van de schoolleider en steun van collega's. De gegevens van 52 in-service leraren en 34 pre-service leraren, verzameld via een online enquête, werden geanalyseerd. Er werden een MANOVA-test en twee aanvullende univariate ANOVA-tests uitgevoerd op de items van de twee schalen om te onderzoeken of de twee groepen significant verschilden in hun ervaren sociale steun. De resultaten tonen aan dat in-service leraren en pre-service leraren niet verschilden in de mate van waargenomen sociale steun van zowel de schoolleider als de collega's. Deze bevindingen geven aan dat toekomstige beleidsmakers zich kunnen richten op het geven van dezelfde hoeveelheid steun aan in-service en pre-service leraren binnen het toekomstige implementatieproces van AR/VR. De positieve boodschap van dit resultaat voor pre-service leraren is dat zij zich behandeld voelen als volledige collega's wanneer het gaat om het ontvangen van sociale steun.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Mouw, J.M. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 25 Jun 2024 10:29 |
Last Modified: | 25 Jun 2024 10:29 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3471 |
Actions (login required)
View Item |