Javascript must be enabled for the correct page display

De Groninger Verklarende Analyse: is het beeld zo compleet als verondersteld?

Akkerman, Julia (2024) De Groninger Verklarende Analyse: is het beeld zo compleet als verondersteld? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
De-Groninger-Verklarende-Analyse.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (524kB)

Abstract

Sinds een aantal jaren is er een trend gaande richting passende zorg, hierbij is het van belang om een zo compleet mogelijk beeld te genereren van de cliënt. Een manier om dit te doen is de Groninger verklarende analyse (GVA). Er wordt binnen de GVA gefocust op aanwezige kennis, strategieën en de beleving van zowel de cliënt als het cliëntsysteem. Vanuit de GVA kunnen er drie uitgangspunten worden geformuleerd: (1) Beschermende én faciliterende factoren worden meegenomen. (2) De cliënt en het cliëntsysteem worden meegenomen. (3) Dynamische en statische factoren worden meegenomen. Hoewel de GVA al een tijdje in gebruik is, is er nog weinig onderzoek naar gedaan. Het is onbekend of de uitgangspunten voldoende worden meegenomen. In dit onderzoek is er een eerste verkenning gedaan naar de werking van de GVA. Hiervoor is gebruikt gemaakt van bestaande GVA’s die verzameld zijn als onderdeel van een diagnostisch proces bij een geestelijke gezondheidszorg-instelling (ggz) in het noorden van Nederland. De verzamelde data waren van kwalitatieve aard. Om te onderzoeken in hoeverre de drie uitgangspunten zijn meegenomen in de GVA, was kwantitatieve data nodig. Daarom is de kwalitatieve data door middel van een codeerproces omgezet tot kwantitatieve data. Uit de data bleek dat de beschermende factoren en het cliëntsysteem in mindere mate zijn meegenomen in vergelijking met de faciliterende factoren en de persoonlijke factoren. De dynamische factoren zijn daarentegen vaker meegenomen dan de statische factoren. Het is belangrijk dat de beschermende factoren en het cliëntsysteem vaker worden meegenomen in de praktijk.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Lichtwarck-Aschoff, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2024 10:29
Last Modified: 25 Jun 2024 10:29
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3472

Actions (login required)

View Item View Item