Javascript must be enabled for the correct page display

Van pixels tot perspectieven: ADHD op TikTok

Pruis, Jolijn (2024) Van pixels tot perspectieven: ADHD op TikTok. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Van-pixels-tot-perspectievenADHD-op-TiktokMasterthesisJolijnPruis5730341.pdf

Download (711kB) | Preview

Abstract

De diagnoses van en behandelingen voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) nemen toe. Eén van de oorzaken voor deze trend lijkt de groeiende populariteit van het sociale-mediaplatform TikTok onder jongvolwassenen. TikTok fungeert als een platform waarop onder andere informatie over ADHD wordt verspreid en besproken. Het doel van dit onderzoek is inzicht krijgen in hoe jongvolwassenen ADHD weergeven op TikTok, om zo eventuele misvattingen te identificeren en gerichte voorlichting te ontwikkelen. Door middel van een word frequency analyse zijn 100 getranscribeerde TikTok-video's over ADHD geanalyseerd. Opvallend in de resultaten is dat slechts twee van de meest voorkomende woorden over ADHD, 'attention' en 'distracted', overeenkomen met de DSM-5-criteria voor ADHD. De overige woorden, emoties en gedragingen in de video's komen niet overeen met deze criteria, wat een oprekking van de definitie van ADHD laat zien. Dit wordt concept creep genoemd. Een belangrijke bevinding is ook het frequente voorkomen van het woord 'confused' in de video's, wat suggereert dat verwarring een prominent aspect is van hoe jongvolwassenen ADHD ervaren en delen op TikTok. Verder blijkt uit de analyse dat de meeste TikTok-video’s ADHD op negatieve wijze weergeven. Opvallend hierbij is dat deze negatieve aspecten vaak op humoristische wijze worden gepresenteerd. Praktische aanbevelingen omvatten het vergroten van bewustwording en het bestrijden van misinformatie over ADHD onder TikTok-gebruikers. Dit kan worden bereikt door wetenschappers de juiste informatie te laten verspreiden op TikTok en educatieve trainingen in mediawijsheid op school. Bovendien is het belangrijk om online gemeenschappen te bevorderen die een veilige en ondersteunende omgeving bieden voor jongeren met ADHD om steun en verbondenheid te bevorderen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Batstra, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2024 10:30
Last Modified: 25 Jun 2024 10:30
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3473

Actions (login required)

View Item View Item