Javascript must be enabled for the correct page display

Ethische kwesties bij het gebruik van kinderen in onderzoek: een scoping review

Venema, Marlinde Johanna (2024) Ethische kwesties bij het gebruik van kinderen in onderzoek: een scoping review. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk-S4729404.pdf

Download (851kB) | Preview

Abstract

Deze scoping review verkent de ethische overwegingen bij het uitvoeren van onderzoek met kinderen als deelnemers. De studie omvat een uitgebreide zoekopdracht in meerdere databases, wat uiteindelijk resulteert in de opname van tien artikelen voor analyse. De thematische analyse van deze artikelen onthulde terugkerende thema's met betrekking tot ethische overwegingen bij onderzoek met kinderen, waaronder geïnformeerde toestemming, kindvriendelijke methoden, de stem van het kind en de balans tussen bescherming en participatie. De analyse werd uitgevoerd met behulp van een combinatie van deductieve en inductieve benaderingen, met als doel relevante ethische aspecten en ontwikkelingen met betrekking tot het gebruik van kinderen als onderzoeksdeelnemers te identificeren en te analyseren. De bevindingen benadrukken het belang van het respecteren en integreren van de perspectieven van kinderen, terwijl ze actief worden betrokken bij onderzoek, en tegelijkertijd worden beschermd tegen mogelijke schade en emotionele kwetsbaarheid. De studie erkent beperkingen met betrekking tot de inclusiecriteria en het gebrek aan specifieke focus op kwetsbare of gemarginaliseerde groepen kinderen. Over het geheel genomen biedt deze scoping review waardevolle inzichten in de ethische complexiteit en overwegingen die betrokken zijn bij het uitvoeren van onderzoek met kinderen, waarbij de noodzaak wordt benadrukt van een evenwichtige en inclusieve benadering om het welzijn en de zinvolle participatie van kinderen in onderzoek te waarborgen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Field, S.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2024 10:30
Last Modified: 25 Jun 2024 10:30
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3474

Actions (login required)

View Item View Item