Javascript must be enabled for the correct page display

Gezichtsuitdrukkingen tijdens ouder- kind interacties: Een vergelijkende studie tussen vaders en moeders

Goulmy, Julia (2024) Gezichtsuitdrukkingen tijdens ouder- kind interacties: Een vergelijkende studie tussen vaders en moeders. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Eindversie-Scriptie---Julia-Goulmy---S4143035.pdf
Restricted to Repository staff only until 26 August 2026.

Download (423kB)

Abstract

Pijnervaringen in de kindertijd en de rol van ouders daarbij zijn van cruciaal belang voor de emotionele ontwikkeling van een kind (Chambers et al., 2002). Door middel van het observeren van emotionele uitingen van vader of moeder verkrijgen kinderen informatie over pijn en over hoe ze op pijn moeten reageren (Morris et al., 2007). Deze studie onderzocht in hoeverre er een verschil zit in het gebruik van gezichtsuitdrukkingen tussen vaders en moeders tijdens het voorlezen en praten over pijn in interactie met het kind. Eerdere studies suggereren mogelijke verschillen in het gebruik van gezichtsuitdrukkingen tussen vaders en moeders, wat de manier waarop kinderen met pijn omgaan kan beïnvloeden (Daniali & Flaten, 2019). Er deden 17 vader en 17 moeders met kinderen tussen de 3 en 7 jaar mee aan het onderzoek. Ouders lazen de kinderen voor uit een prentenboek over alledaagse pijn en bespraken het onderwerp ‘pijn’ met de kinderen. De gesprekken zijn opgenomen, geobserveerd en gecodeerd met betrekking tot gezichtsuitdrukkingen. Uit het onderzoek blijkt dat 76,6% van de gebruikte gezichtsuitdrukkingen neutraal waren. Hoewel er wel kleine verschillen zijn waargenomen tussen vaders en moeders is er in dit onderzoek geen significant verschil gevonden. Toekomstig onderzoek kan zich richten op een longitudinale studie die zich inhoudelijk richt op de ontwikkeling van emotionele expressie van ouders en kinderen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Dijk, M.W.G. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2024 10:48
Last Modified: 26 Jun 2024 07:17
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3476

Actions (login required)

View Item View Item