Javascript must be enabled for the correct page display

Niveaudifferentiatie in de Engelse lesmethode Stepping Stones in leerjaar 1 van kaderberoepsgerichte gemengd/ theoretische leerweg en theoretische leerweg/ havo.

Spriensma, Janneke (2024) Niveaudifferentiatie in de Engelse lesmethode Stepping Stones in leerjaar 1 van kaderberoepsgerichte gemengd/ theoretische leerweg en theoretische leerweg/ havo. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img] Text
Bachelorthesiss4349261JannekeSpriensma06062024---kopie.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (442kB)

Abstract

Niveaudifferentiatie is een belangrijk onderwerp in het onderwijs. In het onderwijs wordt daarbij veelvuldig gebruikgemaakt van schoolboeken met verschillende niveaus. Dit onderzoek focust op de Nederlandse lesmethode Stepping Stones voor het leren van Engels, die gebruikt wordt in het vmbo. Het doel van het onderzoek was om te ontdekken of en op welke manier er gedifferentieerd wordt tussen twee vmbo-niveaus, namelijk vmbo-kgt en vmbo-th, in de schoolboeken. Daarvoor is alle tekst uit de docentenhandleiding die gaat over niveaudifferentiatie genoteerd en geanalyseerd. In deze handleiding is weinig aandacht voor niveaudifferentiatie. Alle leerdoelen en de opdrachten van twee hoofdstukken zijn gecodeerd om de verschillen tussen de twee niveaus te onderscheiden. De codering die daarvoor gebruikt is, is gebaseerd op de Taxonomie van Bloom en geeft de kennisdimensie en het cognitieve proces weer. Er bleken veel overeenkomsten te zijn in de leerdoelen van vmbo-kgt en vmbo-th. Ook de coderingen van de opdrachten waren grotendeels hetzelfde. Opvallend waren de verschillen die gevonden werden bij het vergelijken van de coderingen van de leerdoelen met de coderingen van de opdrachten. Zo was in beide methodes betrof ongeveer 20% van de leerdoelen procedurele kennis, maar was bijna geen enkele opdracht gecodeerd op procedurele kennis. Voor het vergelijken van de opbouw is een vergelijkbare paragraaf geselecteerd. Daarbij zijn vooral overeenkomsten gevonden, maar ook enkele kleine verschillen. Zo lijkt vmbo-th, het hogere niveau, iets moeilijker als het gaat om opbouw dan vmbo-kgt, het lagere niveau. Al met al zijn er minimale verschillen gevonden bij het vergelijken van beide niveaus, wat de indruk wekt dat het niet echt uit lijkt te maken welke methode gebruikt wordt. Alles overwegende is er voor deze lesmethode dus ruimte voor verbetering als het over niveaudifferentiatie gaat.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Korpershoek, H.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 25 Jun 2024 11:45
Last Modified: 25 Jun 2024 11:45
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3478

Actions (login required)

View Item View Item