Docter, Maaike (2024) Hoe ouder en kind communiceren over dagelijkse pijn; verschillen tussen jongens en meisjes. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
Bachelorwerkstuk-Maaike-Docter-S4379799.pdf Restricted to Repository staff only until 26 August 2026. Download (790kB) |
Abstract
In het dagelijks leven krijgen kinderen vaak te maken met pijn, dit door zelf pijn te ervaren, en/of het zien van pijn bij anderen (Noel et al., 2019; Van der Ziel et al., 2022; Wallwork et al., 2022). Deze ervaringen voorspellen hoe een kind in de toekomst met pijn zal omgaan (Wallwork et al., 2022; Wauters et al., 2022). Bovendien is de reactie van de ouder van invloed op de manier waarop een kind met pijn omgaat (Wallwork et al., 2022). In deze studie wordt ingegaan op de manier waarop ouders met hun kinderen communiceren over alledaagse pijn. Hierbij wordt de spraakzaamheid van de ouder en het gebruik van negatieve pijn-appraisals geanalyseerd. Er wordt geanalyseerd of er verschillen zijn in de communicatie van ouders naar hun zoon versus naar hun dochter. Dit is onderzocht door middel van een kwantitatief onderzoek, waarbij een nieuwe analyse is gedaan van transcripties en video-opnamen uit eerder onderzoek (Van Dijk, 2022). Hieruit bleek dat ouders gemiddeld drie negatieve pijnappraisals gebruiken tijdens gesprekken met hun zoon, terwijl ze in gesprekken met hun dochter gemiddeld twee negatieve pijnappraisals gebruiken. In totaal is ongeveer 10% van de pijnappraisals negatief. Ongeveer de helft van het spontane taalgebruik van ouders gaat over pijn, in zowel de gesprekken met hun zoon, als met hun dochter communiceren. Er werden echter geen significante verschillen gevonden in het gebruik van pijnappraisals in de communicatie richting een zoon of dochter. Bovendien werden er geen significante verschillen gevonden in spraakzaamheid in de communicatie richting een zoon of dochter. Toekomstig onderzoek zou zich kunnen concentreren op het gebruik van meerdere soorten prentenboekjes, die elk verschillende visies op pijn presenteren. Sleutelwoorden: genderspecifieke socialisatie, alledaagse pijn, pijnappraisals, ouder-kind communicatie
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Dijk, M.W.G. van |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 25 Jun 2024 12:23 |
Last Modified: | 25 Jun 2024 12:23 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3479 |
Actions (login required)
View Item |