Javascript must be enabled for the correct page display

De rol van schrijfdoelen en Teacher self-efficacy in de schrijfvaardigheid van leerlingen in groep 8.

Bron, Teun (2024) De rol van schrijfdoelen en Teacher self-efficacy in de schrijfvaardigheid van leerlingen in groep 8. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
BachelorwerkstukTeun-BronS41411212024-2.pdf

Download (478kB) | Preview

Abstract

Deze studie onderzoekt de relatie tussen schrijfdoelen en de schrijfvaardigheid van leerlingen, rekening houdend met de invloed van TSE. De geformuleerde onderzoeksvraag luidde: In hoeverre is er een relatie tussen het stellen van schrijfdoelen door leerkrachten en schrijfvaardigheid van leerlingen in groep 8, en in hoeverre wordt deze relatie beïnvloed door self-efficacy van leerkrachten? Deze vraag is onderzocht door middel van een kwantitatieve secundaire data-analyse waarbij gebruik is gemaakt van bestaande data uit een Nederlands onderzoek naar schrijfvaardigheid aan het einde van het (speciaal)basisonderwijs in 2018 (Onderwijsinspectie, 2021). De doelpopulatie bestond uit reguliere basisscholen in Nederland. De data werden geanalyseerd met regressieanalyse, die een licht positief verband liet zien tussen TSE en schrijfvaardigheid, maar geen verband wanneer schrijfdoelen worden meegenomen in de analyse. Daarom concludeert dit onderzoek dat er geen verband is tussen schrijfdoelen en schrijfvaardigheid wanneer gecontroleerd wordt voor TSE. Daarnaast suggereerde een scatterplot de mogelijkheid van interactie tussen schrijfdoelen en TSE, maar dit moet verder getest worden. De belangrijkste beperkingen van dit onderzoek zijn de validiteit en betrouwbaarheid van TSE en de validiteit van schrijfdoelen. Toekomstig onderzoek zou meer specifieke items in de vragenlijst moeten opnemen en ze zouden op een continue schaal moeten worden gemeten.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Ritzema, E.S.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 26 Jun 2024 06:44
Last Modified: 26 Jun 2024 06:44
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3481

Actions (login required)

View Item View Item