Javascript must be enabled for the correct page display

Beschikbare interventies voor het versterken van de ouder-kindrelatie bij depressieve ouders: een scoping review

Stellingwerf, Marte (2024) Beschikbare interventies voor het versterken van de ouder-kindrelatie bij depressieve ouders: een scoping review. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Scriptie-M.-StellingwerfS4015983.pdf

Download (481kB) | Preview

Abstract

Depressieve stoornis, ook wel depressie genoemd, wordt gekenmerkt door een voortdurende aanwezigheid van verdriet of moedeloosheid, slapeloosheid, gewichtsverlies door verminderde eetlust, concentratieproblemen, vermoeidheid en een verminderde interesse en/of plezier in dagelijkse activiteiten. Het hebben van een depressie heeft niet alleen invloed op het dagelijks leven en functioneren van de ouder(s), maar ook op het dagelijks gezinsfunctioneren en de ouder-kindrelatie. Een verminderde ouderlijke sensitiviteit en minder gehechtheid kunnen de ontwikkeling van kinderen gedurende hun hele leven negatief beïnvloeden. Omdat depressieve ouders een groter risico lopen op instabiel ouderschap, is het belangrijk om ondersteunende programma's en interventies te implementeren. Om inzicht te krijgen in welke interventies beschikbaar zijn voor depressieve ouders om de ouder-kindrelatie te versterken, is er een scoping review uitgevoerd. Na de artikelselectieprocedure zijn vijftien studies met opvoedingsinterventies bestudeerd. Uit het onderzoek blijkt dat de interventies zich voornamelijk richten op gezinsinteractie en opvoedingsvaardigheden. Daarnaast zijn de studies voornamelijk gericht op depressieve moeders, wat impliceert dat er meer onderzoek nodig is naar de vader-kindrelatie bij interventies.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Wardenaar, K.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 26 Jun 2024 06:43
Last Modified: 26 Jun 2024 06:43
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3482

Actions (login required)

View Item View Item