Javascript must be enabled for the correct page display

De ervaren invloed van het Nederlandse schooladvies op het zelfbeeld van jongvolwassenen

Dam - van der Woude, Britt (2024) De ervaren invloed van het Nederlandse schooladvies op het zelfbeeld van jongvolwassenen. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Britt-Dam--van-der-WoudeZelfbeeld-en-schooladviess4501160scriptie.pdf

Download (401kB) | Preview

Abstract

Welke impact ondervonden jongvolwassenen op hun zelfbeeld na hun schooladvies aan het eind van de basisschool, en welke gevolgen hebben zij hiervan ondervonden? Zelfbeeld kan worden gedefinieerd als de perceptie van een persoon over zichzelf, gevormd door zijn ervaringen en omgeving (Green et al., 2006). Een positief zelfbeeld wordt geassocieerd met het hebben van meer geluksgevoelens (Elfhah et al., 2010) en het academische zelfconcept is een belangrijke voorspeller van academische prestaties (Green et al., 2006). In dit onderzoek zijn 48 jongvolwassenen geïnterviewd over hun ervaringen met het ontvangen schooladvies. Deze jongvolwassenen zijn benaderd door zes studenten van de Pedagogische Academie in Groningen. Uit de thematische analyse, die de zes stappen volgens Braun en Clarke (2006) volgde, bleek dat de waargenomen invloed van het schooladvies op het zelfbeeld van jongvolwassenen sterk varieerde tussen individuen. Een aantal respondenten ondervond geen effecten van het schooladvies op hun zelfbeeld, terwijl het bij anderen een positieve invloed op hun zelfbeeld had, en voor anderen een negatieve invloed op hun zelfbeeld. Sommige respondenten ervoeren geen blijvende effecten van hun schooladvies op hun zelfbeeld, anderen gaven aan last te hebben van faalangst of prestatiedruk als gevolg van hun schooladvies. Vanuit het oogpunt van repliceerbaarheid is vervolgonderzoek met een gerandomiseerde steekproef wenselijk.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Warrens, M.J. and Douma, N.H.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 26 Jun 2024 06:33
Last Modified: 26 Jun 2024 06:33
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3483

Actions (login required)

View Item View Item