Javascript must be enabled for the correct page display

Mijn thuis: Een onderzoek naar de representatie van diverse gezinsvormen in Nederlandse voorlichtingsboeken voor kinderen

Bij, Elisha van der (2024) Mijn thuis: Een onderzoek naar de representatie van diverse gezinsvormen in Nederlandse voorlichtingsboeken voor kinderen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Mijn-thuis---Elisha-van-der-Bij-S4435400.pdf

Download (644kB) | Preview

Abstract

Een toenemend aantal kinderen groeit op in ‘nieuwe’ gezinsvormen, voortkomend uit bredere processen zoals individualisering, secularisatie en modernisering die onze samenleving doormaakt. Seksuele voorlichtingsboeken worden gebruikt om kinderen voldoende kennis over seksualiteit bij te brengen, zodat ze hun eigen persoonlijke waarden, attitudes en overtuigingen kunnen vormen en gezonde relaties kunnen opbouwen. Een nauwkeurige weergave van de kinderen en hun gezinssituatie is hierbij cruciaal. Het onderzoek 'Mijn thuis' richt zich op de volgende onderzoeksvraag: 'Hoe worden diverse gezinsvormen vertegenwoordigd in Nederlandse seksuele voorlichtingsboeken voor kinderen?'. Om deze vraag te beantwoorden werd een kwalitatieve studie uitgevoerd, waarbij inhoudsanalyse werd toegepast op acht kinderboeken gericht op kinderen van vier tot negen jaar oud. De onderzoeksresultaten wijzen uit dat het traditionele tweeoudergezin oververtegenwoordigd is, zowel in de illustraties als in de tekst. Voorlichting over onderwerpen anders dan de gezinsstructuur wordt alleen gekoppeld aan het traditionele tweeoudergezin, waarbij een prominente rol aan de moeder wordt toegeschreven. De moeder wordt veelvuldig gekoppeld aan verschillende activiteiten en wordt vaak in een ondersteunende en centrale rol binnen het gezin geplaatst. De overige gezinsvormen worden enkel besproken in afzonderlijke secties, waar deze gezinsvormen als 'anders' en 'non-normatief' worden neergezet. Het beperkte aantal afbeeldingen van diverse gezinsvormen geeft wel een positief en divers beeld weer.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Parlevliet, S. and Bartelink, B.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 26 Jun 2024 06:31
Last Modified: 26 Jun 2024 06:31
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3486

Actions (login required)

View Item View Item