Javascript must be enabled for the correct page display

Ervaringen van mannen en vrouwen met het schooladvies in Nederland: Een kwalitatief onderzoek naar de ervaren invloed van gender op het schooladvies door jongvolwassenen

Boersma, Angela (2024) Ervaringen van mannen en vrouwen met het schooladvies in Nederland: Een kwalitatief onderzoek naar de ervaren invloed van gender op het schooladvies door jongvolwassenen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BachelorwerkstukAngelaBoersmas4805852-Copy.pdf

Download (535kB) | Preview

Abstract

De plaatsing van een leerling in het voortgezet onderwijs is in Nederland gebaseerd op een aanvankelijk advies van de leerkracht en een score op een gestandaardiseerde toets. Een passend schooladvies is van belang, omdat het een belangrijke voorspeller blijkt van het uiteindelijke opleidingsniveau van leerlingen. Er zijn echter zorgen over de invloed van gender op leerkrachtverwachtingen, wat voor bias in het schooladvies zou kunnen zorgen. Onderzoek naar de ervaringen van mannen en vrouwen met het schooladvies en de ervaren invloed van gender op het schooladvies is beperkt. Daarom is in de huidige studie onderzoek gedaan naar de ervaringen van jongvolwassenen met hun schooladvies en hoe deze ervaringen verschillen tussen mannen en vrouwen. De ervaren invloed van gender op het schooladvies is ook onderzocht. Om deze ervaringen in kaart te brengen zijn 48 semigestructureerde interviews afgenomen. De interviews zijn geanalyseerd middels een thematische analyse. Resultaten laten zien dat er geen grote verschillen lijken te bestaan tussen de ervaringen van mannen en vrouwen met betrekking tot thema's als de passendheid van het advies, het hebben van een neutrale houding ten opzichte van het advies, hun mening over de leeftijd waarop het advies verkregen is en de ervaren druk rondom het schooladvies. Echter werden er in het huidig onderzoek ook een aantal kleine verschillen gevonden in de ervaringen van mannen en vrouwen met het schooladvies. Daarom wordt leerkrachten aanbevolen om zich bewust te blijven van een mogelijke bias in leerkrachtpercepties ten aanzien van gender. Voor vervolgonderzoek is het mogelijk interessant om te kijken naar de ervaringen van leerlingen die ten tijde van de doorstroomtoets hun schooladvies hebben gekregen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Douma, N.H. and Warrens, M.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 26 Jun 2024 06:27
Last Modified: 26 Jun 2024 06:27
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3488

Actions (login required)

View Item View Item