Westra, Romy (2024) De invloed van het belang dat leerkrachten hechten aan schrijfaanpak en self-efficacy op procesgericht schrijfonderwijs. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
Text
ScriptieRomy-WestraS4056361.pdf Restricted to Repository staff only Download (404kB) |
Abstract
Deze studie heeft als doel te begrijpen hoe de mate waarin leerkrachten schrijfaanpak belangrijk vinden, invloed heeft op hoe vaak ze leerlingen laten deelnemen aan verschillende fases van het schrijfproces, en hoe de self-efficacy van leerkrachten deze relatie beïnvloedt. De onderzoeksvragen zijn als volgt: In hoeverre is er een relatie tussen het belang dat leerkrachten hechten aan schrijfaanpak en hoe vaak zij leerlingen verschillende fases van het schrijfproces laten uitvoeren? In hoeverre wordt deze relatie beïnvloedt door de self-efficacy van leerkrachten? Deze studie maakt gebruik van secundaire data-analyse van eerder gedaan inspectieonderzoek, waarbij een willekeurige steekproef van 81 leerkrachten is getrokken door de begeleidster. Het instrument dat werd gebruikt was een vragenlijst voor leerkrachten over het onderwijsleerproces. Groepsverschillen werden getest met twee tweewegvariantieanalyses. Er werd een relatie gevonden tussen de mate waarin leerkrachten schrijfaanpak belangrijk vinden en hoe vaak ze leerlingen laten deelnemen aan de fases van het schrijfproces. Dit werd alleen gevonden voor voorbereidende schrijfactiviteiten en niet voor revisieactiviteiten. De bevindingen suggereren dat leerkrachten die schrijfaanpakken weinig tot niet belangrijk vinden, hun leerlingen minder vaak laten deelnemen aan voorbereidende schrijfactiviteiten dan leerkrachten die schrijfaanpakken gemiddeld tot zeer belangrijk vinden. Opmerkelijk is dat de volledigheid van de constructmeting beperkt kan zijn, aangezien self-efficacy en de mate waarin leerkrachten schrijfaanpakken belangrijk vinden, elk met één item werden gemeten. Daarom wordt aanbevolen om de meetinstrumenten te herzien met een betrouwbare, multi-item schaal om de validiteit te vergroten.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Ritzema, E.S. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 26 Jun 2024 06:52 |
Last Modified: | 26 Jun 2024 06:52 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3490 |
Actions (login required)
View Item |