Javascript must be enabled for the correct page display

Niveaudifferentiatie bij aardrijkskunde in het vmbo

Torensma, Anke (2024) Niveaudifferentiatie bij aardrijkskunde in het vmbo. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
BachelorThesisS4511859AnkeTorensma.pdf

Download (648kB) | Preview

Abstract

Differentiatie kan worden gebruikt om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van kinderen. In het onderwijs wordt veel gebruik gemaakt van onderwijsmethoden. Er is beperkt onderzoek beschikbaar naar differentiatie binnen en tussen onderwijsmethoden in het voortgezet onderwijs. Daarom is de huidige studie gericht op het onderzoeken van de differentiatie in aardrijkskundemethodes voor het eerste leerjaar van het vmbo, waarbij specifiek twee leerboeken worden vergeleken die gebruikt worden in combinatieklassen (vmbo-kgt en vmbo-t/havo). Dit is belangrijk omdat differentiatie, en differentiatie in lesmethoden, in het voortgezet onderwijs mogelijk kan leiden tot verschillende kansen. In een multiple case study, waarbij gebruik is gemaakt van documentanalyse, is onderzocht hoe in de lesboeken van de aardrijkskundemethode Buitenland aandacht wordt besteed aan differentiatie bij verschillende niveaus in het vmbo. Het onderzoek richtte zich op de handleiding van de lesmethode Buitenland, de leerdoelen, de opdrachten en de algehele organisatie en structuur van de lesboeken. De bevindingen geven aan dat de handleiding van Buitenland zegt een zekere mate van differentiatiemogelijkheden te bieden, maar dat dit in geringe mate aan de orde komt. Beide leerboeken bevatten veel dezelfde leerdoelen en opdrachten, met minimale verschillen tussen vmbo-kgt en vmbo-t/havo. De gevonden verschillen tussen de leerboeken laten vooral zien dat vmbo-t/havo af en toe complexere opdrachten en extra begrippen heeft, aansluitend bij de handleiding van Buitenland. Het onderzoek laat zien dat er wel sprake is van enige mate van differentiatie, maar dat deze niet zo groot is als verwacht zou mogen worden. Deze beperkte differentiatie roept vragen op over de effectiviteit van de huidige methoden om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van leerlingen in verschillende vmbo niveaus en over de bruikbaarheid van verschillende leerboeken voor verschillende niveaus.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Stoevenbelt, A.H.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 26 Jun 2024 08:15
Last Modified: 26 Jun 2024 08:15
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3491

Actions (login required)

View Item View Item