Javascript must be enabled for the correct page display

Motivatie om te lezen en lezen om te motiveren.

Wal, Lieke van der (2024) Motivatie om te lezen en lezen om te motiveren. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis-Lieke-van-der-Wal-S5431387.pdf

Download (330kB) | Preview

Abstract

In Nederland is het doel van het leesonderwijs om de leerlingen vaardige en gemotiveerde lezers te maken. Motivatie zet aan tot gedrag en is een belangrijke factor voor schoolprestaties. Om de leesmotivatie te bevorderen, dienen leerkrachten gebruik te maken van effectief leesonderwijs. Omdat de leesmotivatie in Nederland een daling laat zien en volgens onderzoek blijkt dat de kloof tussen onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk steeds groter wordt, gaat dit onderzoek in op de mate waarin de bouwstenen van effectief leesonderwijs ingezet worden om de leesmotivatie van leerlingen te verhogen. Met behulp van een digitale vragenlijst, bestaande uit stellingen en open vragen, is informatie verkregen van 22 leerkrachten werkzaam in de midden- en bovenbouw van de basisscholen in Drenthe en Groningen. Uit de analyse van deze gegevens is geconcludeerd dat leerkrachten in hun onderwijs gebruikmaken van bouwsteen 4 (gegevens verzamelen) en zich ervan bewust zijn dat bouwsteen 1 (lezen over hetzelfde onderwerp) en 3 (praten en schrijven over teksten) van belang zijn, maar dat dit (nog) niet altijd gebruikt wordt in het onderwijs. Over bouwsteen 2 kan gesteld worden dat leerkrachten gebruikmaken van leesmethodes, krant, internet, bibliotheek om teksten te zoeken voor hun lessen. De inhoud van deze teksten zijn niet bekend. Een aanbeveling hiervoor is om verder onderzoek te doen door middel van het voorleggen van rijke teksten waarop leerkrachten kunnen aangeven of zij deze tekst geschikt achten voor een bepaalde doelgroep. Om meer informatie te verkrijgen over het gebruik van effectief leesonderwijs in de onderwijspraktijk, worden semi-gestructureerde interviews aanbevolen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Kostons, D.D.N.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 26 Jun 2024 08:17
Last Modified: 26 Jun 2024 08:17
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3492

Actions (login required)

View Item View Item