Groot-van Assen, Christina de (2024) De puzzel van complexe scheidingen in de GGZ. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
Masterthese-De-puzzel-van-Complexe-scheidingen-Christina-de-Groot-van-Assen-S5723825docx.pdf Restricted to Repository staff only Download (702kB) |
Abstract
Vanwege de grote gevolgen van complexe scheidingen voor jongeren, is effectieve zorg essentieel. Daarom is het belangrijk dat behandelaren in jeugdzorg enerzijds tijdig de risicofactoren die de kans op een complexe scheiding vergroten te identificeren. Anderzijds is het belangrijk om de beschermende factoren in kaart te brengen en te benutten om de negatieve gevolgen van de risicofactoren te ondervangen. Bij instelling X wordt de Werkwijze Ouderschap en Scheiding (WOS) in combinatie met het Screeningsinstrument Ouderschap en Scheiding (SOS) gebruikt om moeilijke scheidingsonderwerpen met ouders bespreekbaar te maken, risicofactoren voor complexe scheidingen te identificeren en beschermende factoren in kaart te brengen. Dit onderzoek richt zich op de wetenschappelijke onderbouwing van het SOS, het gebruik van de WOS en het SOS en beweegredenen voor behandelaren om de WOS en het SOS al dan niet te gebruiken. Het onderzoek maakte gebruik van een mixed-method design. Er werden vragenlijsten en semi-gestructureerde interviews gebruikt. Dit onderzoek toont dat het SOS alle uit de literatuur bekende risicofactoren met uitzondering van de risicofactoren, ‘problematisch gedrag van kinderen’ en ‘problemen met hulpverlening’ bevatte en alle de in de literatuur gevonden beschermende factoren behalve de factor bereidheid ‘om hulp te accepteren’. Het gebruik van de WOS en het SOS binnen de instelling bleek laag te zijn. Oorzaken kunnen worden gezocht in een onvoldoende mate van implementatie en de door behandelaren ervaren werkdruk, gevoeligheid van het onderwerp en missende expertise.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Knot-Dickscheit, J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 26 Jun 2024 08:18 |
Last Modified: | 26 Jun 2024 08:18 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3493 |
Actions (login required)
View Item |