Kreulen, Daphne (2024) Hoe werkplekbegeleiders in het MBO de professionele ontwikkeling van studenten kunnen stimuleren. Inspelend op de huidige vraag naar professionele wendbaarheid van vakmensen. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
|
Text
Bachelorscriptie-Daphne-Kreulen-S4337190.pdf Download (543kB) | Preview |
Abstract
Werkplekbegeleiders in het Nederlandse beroepsonderwijs (mbo) kunnen de professionele ontwikkeling van studenten stimuleren met verschillende soorten begeleidingsacties tijdens het werkplekleren. Dit is nodig om te voldoen aan de huidige vraag naar wendbaar vakmanschap dat om kan gaan met de veranderingen op een steeds dynamischer arbeidsmarkt. Aan de hand van audiodagboeken van werkplekbegeleiders vonden we dat de professionele ontwikkeling van studenten gestimuleerd kan worden wanneer werkplekbegeleiders zich richten op de professionele identiteit (Wie ben ik?) en professionele vaardigheden (Wat doe ik?) van studenten. Werkplekbegeleiders kunnen daarbij richtinggevende acties inzetten die studenten naar een bepaalde standaard laten streven. Ze kunnen ook ruimtegevende acties inzetten die studenten de ruimte geven om taken met hun eigen invulling en interpretatie uit te voeren. Met ruimtegevende acties stimuleren werkplekbegeleiders de agency van de student die gerelateerd zijn aan een 'mastery approach goal'. De mate van agency van een student en op basis van welke doelen een student gemotiveerd is, bepaalt mede de mate waarin een student in staat is om professioneel wendbaar te zijn. Een voorwaarde voor efficiënte en goede begeleiding is een goede relatie tussen de werkplekbegeleider en de student die gebaseerd is op vertrouwen en wederkerigheid.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Renting, N. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 28 Jun 2024 08:55 |
Last Modified: | 28 Jun 2024 08:55 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3496 |
Actions (login required)
View Item |