Javascript must be enabled for the correct page display

Niveaudifferentiatie in de wiskundelesmethode voor het vmbo-k, vmbo-(g)t en de havo

Afman, Miriam (2024) Niveaudifferentiatie in de wiskundelesmethode voor het vmbo-k, vmbo-(g)t en de havo. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
BachelorthesisS4469372MiriamAfman-.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (443kB)

Abstract

In het voortgezet onderwijs in Nederland nemen schoolboeken een belangrijke positie in. Voor de onderbouw zijn kendoelen opgesteld en op basis van deze doelen geven de methodeontwikkelaars invulling aan de leerstof in hun boeken. Voor elk niveau zijn verschillende boeken ontwikkeld en de verschillende methoden kunnen verschillen in welke leerstof zij in hun boeken aanbieden. Er is nu weinig inzicht in hoe de boeken voor de verschillende niveaus differentiëren in niveau. In dit kwalitatieve onderzoek is gekeken naar hoe er wordt gedifferentieerd in niveau tussen en binnen de boeken voor het vmbo-k, vmbo-(g)t en de havo. Een multiple case study design is gebruikt om te kijken naar de niveaudifferentiatie van de wiskundeboeken voor het vmbo-kgt en vmbo-t/havo van ‘Getal en Ruimte’ voor leerjaar 1 (Deel 1) van uitgeverij Noordhoff (13e editie, 2022). Deze boeken bestaan uit meervoudige niveaus, wat inhoudt dat het vmbo-kgt-boek geschikt is voor de vmbo-leerwegen; kader, gemengd en theoretisch. Het vmbo-t/havo-boek is bestemd voor de theoretische leerweg van het vmbo en de havo. Uit dit onderzoek bleek dat de wiskundeboeken ‘Getal en Ruimte’ binnen de boeken differentiëren in niveau in opdrachten, leerdoelen en lesstof. Daarnaast is er ook sprake van niveaudifferentiatie tussen de boeken voor de verschillende vmbo-leerwegen. De boeken verschillen voornamelijk in leerdoelen, theorieblokken, opdrachten en opbouw. Het vmbo-t/havo-boek bevat meer en meer complexe leerdoelen en opdrachten en behandelt daarnaast ook meer onderwerpen. Echter, meer onderzoek is nodig naar alle schoolvakken, leerjaren en methodes om iets te kunnen zeggen over niveaudifferentiatie binnen het vmbo-onderwijs.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Warrens, M.J. and Blom, B. and Korpershoek, H.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 28 Jun 2024 08:53
Last Modified: 28 Jun 2024 08:53
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3498

Actions (login required)

View Item View Item