Rijkse, Suzanne (2024) Van gezin tot gemeenschap: ouderschap en maatschappelijke participatie. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
ScriptieSuzanneRijkseS5010438.pdf Download (237kB) | Preview |
Abstract
In een samenleving met toenemende psychische problemen is het essentieel om te begrijpen hoe we deze problemen kunnen verminderen of voorkomen. Studies tonen aan dat maatschappelijke participatie kan helpen bij het verminderen van symptomen zoals depressie. Volwassenen met kinderen hebben mogelijk grotere sociale netwerken, terwijl volwassenen zonder kinderen kleinere netwerken kunnen hebben. Omdat het niveau van betrokkenheid kan verschillen tussen volwassenen met en zonder kinderen, is het belangrijk om dit verschil voor deze twee groepen te onderzoeken. Deze studie onderzoekt het verschil in maatschappelijke participatie tussen volwassenen met en zonder kinderen, met de nadruk op buurtactiviteiten en deelname aan sportclubs, met geslacht als modererende factor. Deze studie maakte gebruik van gegevens van de National Child Development Study (NCDS) van 1958, die meer dan 17.000 kinderen volgt die in dezelfde week in maart in Groot-Brittannië zijn geboren. De steekproef omvatte 9790 volwassenen van 50-51 jaar, met 4821 mannen (49%) en 4968 vrouwen (51%). Er is een meervoudige regressieanalyse uitgevoerd om de relatie tussen het wel of niet hebben van kinderen en het niveau van maatschappelijke participatie te onderzoeken. De resultaten toonden geen significante relatie tussen het wel of niet hebben van kinderen en buurtactiviteiten, ook had geslacht geen significant effect op deze relatie. Daarnaast is er geen significante relatie tussen het wel of niet hebben van kinderen en sportclubactiviteiten gevonden, en het effect van geslacht was niet significant. In tegenstelling tot de verwachtingen vond deze studie geen significante invloed van het wel of niet hebben van kinderen, en geslacht, op maatschappelijke participatie. Verder onderzoek zou andere factoren zoals de leeftijd van het kind, cultuur en inkomen kunnen meenemen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Wiertsema, M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 28 Jun 2024 08:52 |
Last Modified: | 28 Jun 2024 08:52 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3500 |
Actions (login required)
View Item |