Javascript must be enabled for the correct page display

Differentiatie binnen lesmethoden op het vmbo

Dommerholt, Maike (2024) Differentiatie binnen lesmethoden op het vmbo. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img] Text
Definitieve-versie-Bachelorwerkstuk---Maike-Dommerholt-S4153448.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (632kB)

Abstract

Het Nederlandse onderwijssysteem heeft vanaf de middelbare school een gedifferentieerde structuur. Naast het onderscheid tussen voorbereidend wetenschappelijk onderwijs (vwo), hoger algemeen voortgezet onderwijs (havo), voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) en praktijkonderwijs (pro), is het vmbo verder onderverdeeld in vier leerwegen: vmbo-bb, vmbo-kb, vmbo-gl en vmbo-tl. Lesmethoden bieden structuur voor het onderwijs. Hoewel er verschillende methoden beschikbaar zijn voor verschillende onderwijsniveaus, is nog niet uitgebreid onderzocht of de onderwijskundige inhoud die studenten van diverse niveaus ontvangen daadwerkelijk verschilt. Dit komt omdat hier in Nederland geen overheidscontrole op is. Uitgevers hebben de vrijheid om de kerndoelen naar eigen inzicht vorm te geven en scholen hebben de vrijheid om te kiezen welke methode zij willen implementeren. Deze studie gebruikt een multiple case study-benadering om te onderzoeken hoe differentiatie wordt geïmplementeerd in de wiskundemethode "Getal & Ruimte" tussen de niveaus vmbo-bb, vmbo-kb en vmbo-gtl. Inhoudsanalyse werd gebruikt om de handleidingen, leerdoelen (gebruikmakend van de taxonomie van Bloom), oefeningen en de structuur van de twee methoden te vergelijken. In al deze aspecten werden minimale verschillen gevonden. De leerdoelen voor de vergeleken niveaus richten zich voornamelijk op dezelfde vaardigheid: het toepassen van procedurele kennis. De analyse van de oefeningen toont ook aan dat bijna de helft van de oefeningen in beide boeken identiek is. De meerderheid van de resterende oefeningen vertoont slechts kleine verschillen. Hetzelfde geldt voor de structuur van beide leerboeken. Er kan geconcludeerd worden dat er een substantiële overlap bestaat tussen de wiskundemethoden van vmbo-bk en vmbo-k(g)t.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Warrens, M.J.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 28 Jun 2024 08:51
Last Modified: 28 Jun 2024 08:51
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3501

Actions (login required)

View Item View Item