Javascript must be enabled for the correct page display

Studentpercepties in het hoger onderwijs op het gebruik van intra-groep peer assessment voor het beoordelen van groepswerk

Rijn, Lonne van (2024) Studentpercepties in het hoger onderwijs op het gebruik van intra-groep peer assessment voor het beoordelen van groepswerk. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk-Lonne-van-Rijn-pdf.pdf

Download (458kB) | Preview

Abstract

In het huidige werkveld wordt het belang van samenwerken steeds groter. In het hoger onderwijs is groepswerk dan ook een veelgebruikte methode. Een methode om groepswerk te beoordelen is intra-groep peer assessment, waarbij groepsleden elkaar individueel beoordelen. Ondanks verschillende studies die percepties van studenten ten aanzien van intra-groep peer assessment onderzochten, ontbreekt een overzicht van deze studentpercepties. Het doel van deze scoping review is om een overzicht te geven van de verschillende studentpercepties over intra-groep peer assessment die bekend zijn in de literatuur. Er is een zoekslag uitgevoerd in verschillende databases, waarna er 24 studies geïncludeerd zijn. De studentpercepties zijn geïdentificeerd door middel van een deductieve thematische analyse met een vooraf gedefinieerd codeerschema. Studenten gaven over het algemeen aan dat intra-groep peer assessment hun leerproces en betrokkenheid bij groepswerk bevorderde. Hoewel deze verhoogde betrokkenheid volgens hen het groepsproces positief beïnvloedde, rapporteerden sommige studies studentpercepties verhoogde conflicten binnen groepen als gevolg van intra-groep peer assessment. Er was geen consensus over het vertrouwen in zichzelf en medestudenten om groepsgenoten te beoordelen. Aan de ene kant achtten studenten zichzelf in staat om groepsgenoten te beoordelen, maar aan de andere kant maakten ze zich zorgen over de invloed van persoonlijke relaties op de eerlijkheid van beoordelingen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Strijbos, J.W.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 28 Jun 2024 08:49
Last Modified: 28 Jun 2024 08:49
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3502

Actions (login required)

View Item View Item