Javascript must be enabled for the correct page display

De rol van de leesomgeving in de klas en op school bij het leesplezier van leerlingen: Ervaringen en perspectieven van basisschoolleerkrachten.

Stelwagen, Famke (2024) De rol van de leesomgeving in de klas en op school bij het leesplezier van leerlingen: Ervaringen en perspectieven van basisschoolleerkrachten. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BachelorwerkstukFamkeStelwagenS4785657.pdf

Download (440kB) | Preview

Abstract

Recent internationaal onderzoek wijst op een daling van het leesplezier van leerlingen, een belangrijke component voor de leesontwikkeling en leesvaardigheden. Deze studie onderzocht de perspectieven van basisschoolleerkrachten over hoe de leesomgeving het leesplezier van leerlingen beïnvloedt en welke verbeteringen leraren wensen in de leesomgeving om het leesplezier van leerlingen te vergroten. Leesomgeving verwijst naar een divers en passend boekenaanbod en de aanwezigheid van een ondersteunende volwassene, zoals een leraar, binnen de school en het klaslokaal. Er werden semi-gestructureerde interviews afgenomen met zes basisschoolleerkrachten om hun ervaringen en suggesties te verzamelen. De transcripties werden gecodeerd en geanalyseerd, wat resulteerde in vier hoofdcategorieën: aspecten boekenaanbod, sociale invloed, initiatieven van leerkrachten en behoeften van leerkrachten. De resultaten geven aan dat de invloed van de leerkracht en de beschikbaarheid van een diverse en passende selectie boeken volgens de leerkrachten van invloed zijn op het leesplezier van leerlingen. Daarnaast bleek uit de uitspraken van de leerkrachten dat een actueel en aantrekkelijke boekenaanbod het leesplezier van leerlingen beïnvloedt. Leerkrachten gaven ook aan behoefte te hebben aan meer boeken die aansluiten bij de behoeften van de leerlingen en aan ondersteunende ouders in de leesomgeving op school om het leesplezier van leerlingen verder te vergroten. Trefwoorden: leesplezier, leesomgeving, basisschool

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Veldman, M.A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 28 Jun 2024 10:03
Last Modified: 28 Jun 2024 10:03
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3506

Actions (login required)

View Item View Item