Javascript must be enabled for the correct page display

How transformational leadership affects beginning teacher retention mediated by job satisfaction: a comparative study between first and second career teachers.

Dumas, E. (2024) How transformational leadership affects beginning teacher retention mediated by job satisfaction: a comparative study between first and second career teachers. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Bacherlorthesis-E-Dumas---s4123107.pdf

Download (361kB) | Preview

Abstract

Het percentage beginnende leerkrachten dat stopt met lesgeven is groot en dit percentage blijkt onder beginnende zij-instromers nog groter te zijn. Onderzoek wijst uit dat de leiderschapsstijl van de directeur een rol kan spelen in de retentie van beginnende leerkrachten. Het blijkt echter dat het effect van bepaalde factoren voor het stimuleren van retentie van leerkrachten verschilt tussen zij-instromers en niet-zij-instromers. Deze studie onderzoekt de directe en indirecte relatie tussen transformationeel leiderschap en leerkrachtretentie, gemedieerd door werktevredenheid voor beginnende leerkrachten. Ook onderzoekt de studie of deze relaties verschillen tussen zij-instromers en niet-zij-instromers. Dit kwantitatieve onderzoek maakt gebruik van een vragenlijst. Deelnemers (n=140) zijn Nederlandse leerkrachten uit het basis- en voortgezet onderwijs met maximaal vijf jaar ervaring. Om de relaties te toetsen is er gebruik gemaakt van een mediatieanalyse, deze is twee keer uitgevoerd om de relaties tussen zij-instromers en niet-zij-instromers te vergelijken. De resultaten laten zien dat transformationeel leiderschap via werktevredenheid de neiging om te stoppen van beginnende niet-zij-instromers kan verlagen. Voor beginnende zij-instromers is er geen effect van transformationeel leiderschap op de neiging om te stoppen gevonden. De conclusie van het onderzoek is dat transformationeel leiderschap voor beginnende niet-zij-instromers een rol kan spelen in het stimuleren van hun retentie, maar dat dit voor beginnende zij-instromers niet het geval is. Beperkend aan de studie is dat er geen onderscheid tussen leerkrachten uit het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs gemaakt wordt en dat de steekproef relatief klein is.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Coppe, T.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 28 Jun 2024 09:01
Last Modified: 28 Jun 2024 09:01
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3510

Actions (login required)

View Item View Item