Bron, Sanna (2024) De invloed van het schooladvies op het zelfbeeld. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis-Sanna-Bron-S5721067.pdf Download (519kB) | Preview |
Abstract
Het zelfbeeld is een belangrijk element in het welzijn van de mens. Tijdens de adolescentie, die loopt van 12 tot 25 jaar, verandert het zelfbeeld sterk. De adolescentie valt samen met de periode waarin leerlingen de overgang maken naar de middelbare school. Voor deze overgang krijgen leerlingen een schooladvies aan het einde van groep acht, welke leidend is bij de plaatsing op de middelbare school. Het schooladvies kan gezien worden als een levensgebeurtenis en heeft daarom mogelijk een groot effect op het zelfbeeld van leerlingen. De invloed van het schooladvies op het zelfbeeld is nog niet eerder onderzocht. Om de invloed van het schooladvies op het zelfbeeld van jongvolwassenen te onderzoeken is er een kwalitatief onderzoek uitgevoerd, waarbij gebruik is gemaakt van semigestructureerde interviews met zeven participanten. Uit het onderzoek bleek dat het schooladvies wel degelijk invloed heeft op het zelfbeeld. Een vermindering in het zelfbeeld is voornamelijk te zien vlak na het schooladvies. Hierin speelt de vergelijking van leerlingen onderling een grote rol. Wanneer een leerling een lager niveau heeft dan klasgenoten kan dit voelen alsof zij minder slim zijn dan de ander. Echter verbeterde het zelfbeeld naarmate de leerlingen ouder werden. Het schooladvies lijkt in de huidige levensfase geen invloed meer te hebben op het zelfbeeld.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Warrens, M.J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 28 Jun 2024 09:02 |
Last Modified: | 28 Jun 2024 09:02 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3511 |
Actions (login required)
View Item |