Javascript must be enabled for the correct page display

GENERATIVE AI IN HET HOGER ONDERWIJS: EEN WOLF IN SCHAAPSKLEREN?

Wildeman, Danny (2024) GENERATIVE AI IN HET HOGER ONDERWIJS: EEN WOLF IN SCHAAPSKLEREN? Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
WildemanMaThesisGenerativeAIEenWolfinSchaapskleren2024-.pdf

Download (647kB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek richt zich op het identificeren van de voor- en nadelen die docenten en studenten toekennen aan het gebruik van Generative Artificial Intelligence (GenAI) in het hoger onderwijs, evenals welke informatievaardigheden zij nodig hebben voor verantwoord gebruik. Het betreft een kwalitatief onderzoek met een fenomenologische benadering om de ervaring en betekenissen die de deelnemers toekennen aan het gebruik van GenAI te begrijpen. In totaal zijn 28 deelnemers geïnterviewd, waaronder 12 studenten en 12 docenten van verschillende hoger onderwijsinstellingen. De deelnemers zijn geworven door middel van convenience sampling en snowball sampling. De data is geanalyseerd door middel van een thematische analyse om patronen en betekenis in de kwalitatieve gegevens te identificeren. De voornaamste bevindingen suggereren dat GenAI voordelen kan hebben bij leer- en onderwijsprocessen en gevolgen kan hebben bij de ontwikkeling van academische vaardigheden van studenten. Ten slotte worden kritisch denken, prompten, en systeem- en vakkennis aangehaald als belangrijkste vaardigheden om GenAI verantwoord te gebruiken voor onderwijsdoeleinden. Keywords: Generative AI, Integrated model of behavioral prediction, Voor- en nadelen, informatievaardigheden, hoger onderwijs

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Strijbos, J.W.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 28 Jun 2024 09:04
Last Modified: 28 Jun 2024 09:04
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3512

Actions (login required)

View Item View Item