Lassche, Anne (2024) De invloed van Cognitieve Gedragstherapie voor Suïcidepreventie (CGT-SP) op de overgang van suïcidegedachten naar suïcidepogingen: een systematische literatuurreview. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelorscriptie-Anne-Lassche-s3985873-2.pdf Download (482kB) | Preview |
Abstract
Zelfmoord is de grootste doodsoorzaak onder jongeren in Nederland. Cognitieve Gedragstherapie voor Suïcidepreventie (CGT-SP) heeft als doel suïcidaliteit te verminderen door onder andere doelen te stellen, copingstrategieën aan te leren, veiligheidsplannen te maken en terugval te voorkomen. Deze studie onderzoekt de invloed van CGT-SP op de overgang van suïcidegedachten naar suïcidepogingen bij adolescenten die eerder een suïcidepoging hebben gedaan. De studie is een systematische literatuurreview. Er zijn 14 studies geselecteerd uit de databases PsycINFO, SOCindex, MEDLINE, Web of Science en CINAHL op basis van inclusie- en exclusiecriteria en ze zijn gecontroleerd op hun kwaliteit. De belangrijkste kenmerken van de studies zijn geëxtraheerd uit de tekst en in een tabel gezet om overzicht te creëren. De invloed van CGT-SP op depressie, hopeloosheid, verbondenheid, suïcidaliteit en suïcidepogingen wordt op een narratieve manier gepresenteerd. CGT-SP kan invloed hebben op deze fenomenen. De studie van Esposito et al. (2011) toont bijvoorbeeld een afname van depressie met een Cohen's d van -.51 en een afname van suïcidepogingen met een Cohen's d van -.82. Er zijn echter ook studies opgenomen die geen significante effecten vonden. CGT-SP kan helpen bij het verminderen van depressie, hopeloosheid, suïcidaliteit en suïcidepogingen en het verhogen van het niveau van verbondenheid. Verdere gerandomiseerde en gecontroleerde onderzoeken specifiek naar CGT-SP zijn nodig om de effectiviteit te bepalen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Bergen, D.D. van |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 28 Jun 2024 09:05 |
Last Modified: | 28 Jun 2024 09:05 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3513 |
Actions (login required)
View Item |