Javascript must be enabled for the correct page display

Niveaudifferentiatie in het vmbo bij het vak aardrijkskunde

Brink, Miranda van den (2024) Niveaudifferentiatie in het vmbo bij het vak aardrijkskunde. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img] Text
BachelorwerkstukMiranda-van-den-BrinkS4462874.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (925kB)

Abstract

In dit onderzoek wordt de differentiatie binnen de aardrijkskundelesmethode BuitenNLand voor verschillende niveaus in het eerste jaar van het vmbo onderzocht. Differentiatie komt tegemoet aan de onderwijsbehoeften van leerlingen. De focus ligt op het begrijpen hoe de methode onderscheid maakt tussen vmbo-bk en vmbo-k(g)t. Gezien de cruciale rol van onderwijsmethoden bij het bepalen van de inhoud die aan leerlingen wordt aangeboden, onderzoekt dit onderzoek het gat in de literatuur met betrekking tot differentiatie in vmbo-onderwijsmethoden. Er werd gebruik gemaakt van een multiple casestudy, waarbij leerboeken en docentenhandleidingen uit de BuiteNLand-methode werden geanalyseerd. Het onderzoek vergeleek leerdoelen, soorten opdrachten en de algehele structuur van de lesmethode. Uit de bevindingen blijkt dat, hoewel de algemene handleiding differentiatie suggereert, het daadwerkelijke klasmateriaal een beperkte differentiatie laat zien in instructiestijl en leerdoelen op verschillende niveaus. Het onderscheid komt vooral tot uiting in de complexiteit van de beantwoording en de diepgang van de inhoud, waarbij vmbo-k(g)t-materialen andere vormen van vraagbeantwoording vereisen dan vmbo-bk. Deze bevindingen suggereren dat de BuiteNLand-methode in het eerste jaar van het vmbo mogelijk niet significant verschilt tussen vmbo-bk en vmbo-k(g)t. Een leerling in een gemengde klas vmbo-basis/kader, met behulp van de vmbo-bk-methode, krijgt grotendeels dezelfde inhoud als een leerling in een gemengde klas vmbo-kader/gemengde of theoretische leerweg, met behulp van de vmbo-k(g )t-methode. Dit roept vragen op over de noodzaak om verschillende boeken te gebruiken voor verschillende niveaus in het aardrijkskundeonderwijs in het vmbo. Daarnaast roept het vragen op over de noodzaak van meerdere niveaus binnen het vmbo, gezien de overlap in lesmateriaal ondanks de verschillende toekomstige trajecten voor vmbo-leerlingen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Stoevenbelt, A.H.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 28 Jun 2024 09:09
Last Modified: 28 Jun 2024 09:09
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3515

Actions (login required)

View Item View Item