Jonge, Luca de (2024) De implementatie van de POSAID: een stap richting een verbeterde pijnsignalering in de dagelijkse praktijk voor mensen met een zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperking. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
MasterthesisLucadeJongeImplementatiePOSAIDS3958566.pdf Restricted to Repository staff only Download (744kB) |
Abstract
De implementatie van nieuwe instrumenten in de gezondheidszorg is essentieel voor het verbeteren van de kwaliteit van leven van cliënten. Deze studie richt zich op de implementatie van de Pain Observation Scale for Adults with Intellectual Disabilities (POSAID), een observatie-instrument voor zorgverleners en gedragswetenschappers om pijn te meten bij mensen met zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen (ZEVMB). Gezien de complexe problemen van deze doelgroep, die kampen met ernstige verstandelijke, motorische en zintuiglijke beperkingen, is de effectieve implementatie van een dergelijk instrument een uitdaging. De studie maakt gebruik van het implementatiemodel van Wensing & Grol (2017) als basis voor de implementatie. De focus ligt op fase 3 van dit model: de probleemanalyse binnen de doelgroep en de setting waarin het instrument zal worden geïmplementeerd. Door middel van semi-gestructureerde interviews met 62 gedragswetenschappers en zorgverleners worden de bevorderende en belemmerende factoren die de implementatie van de POSAID beïnvloeden aan het licht gebracht. De interviews worden thematisch geanalyseerd volgens het stappenplan van Verhoeven (2020). De resultaten geven aan dat zowel de kenmerken van het instrument als de faciliterende en belemmerende factoren binnen de doelgroep en de setting de succesvolle implementatie van het instrument beïnvloeden. Factoren zoals de toegankelijkheid van de POSAID, de duidelijkheid van de instructies, maar ook financiële middelen en organisatorische ondersteuning spelen een rol. Dit onderzoek draagt bij aan de effectieve implementatie van de POSAID in de praktijk van zorgverleners en gedragswetenschappers die werken met mensen met ZEVMB.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Post, W.J. and Enninga, A. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 28 Jun 2024 09:10 |
Last Modified: | 28 Jun 2024 09:10 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3516 |
Actions (login required)
View Item |