Javascript must be enabled for the correct page display

De positieve Invloed van Didactieken binnen Active Learning op Academische Prestaties van Studenten in het Hoger Onderwijs; Een Literatuurstudie

Hoekstra, Lieke (2024) De positieve Invloed van Didactieken binnen Active Learning op Academische Prestaties van Studenten in het Hoger Onderwijs; Een Literatuurstudie. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorscriptie-Lieke-Hoekstra-S4905881.pdf

Download (441kB) | Preview

Abstract

Een steeds vaker voorkomend begrip in de wetenschappelijke literatuur is 'active learning'. Active learning is een lesmethode waarbij studenten worden uitgedaagd en gestimuleerd om actief deel te nemen aan het cursusmateriaal. De methode richt zich op het vergroten van de wetenschappelijke betrokkenheid van studenten. Om vervolgens de academische prestaties van studenten te vergroten. Active learning wordt vaker gebruikt in het basisonderwijs, terwijl het zelden wordt gebruikt in het hoger onderwijs. Vooral docenten spelen een cruciale rol om active learning binnen het hoger onderwijs goed te laten werken. In deze literatuurstudie worden drie verschillende manieren van active learning uitgewerkt waarop docenten hun leerlingen kunnen benaderen: de zogenaamde 'didactiek'. De drie didactieken die verder worden uitgewerkt zijn ‘flipped classroom’, ‘project based learning’ en ‘cooperative learning’. Om deze didactieken te kunnen onderzoeken luidde de onderzoeksvraag van deze literatuurstudie alsvolgt: 'Op welke manier(en) hebben verschillende didactieken een positieve invloed op de academische prestaties van studenten binnen active learning in het hoger onderwijs?'. De verschillende didactieken dragen allemaal op verschillende manieren bij aan het vergroten van de academische prestaties van studenten. Binnen een flipped classroom worden leerlingen uitgedaagd om kritisch na te denken en eigenaarschap te vormen over hun eigen leerproces. Bij project based learning werken leerlingen samen om elkaars academische prestaties maximaliseren. Via cooperative learning komen vijf elementen aan bod die ervoor zorgen dat de prestaties van leerlingen toenemen door middel van het werken in groepsverband . Deze elementen omvatten individuele verantwoordelijkheid, onderlinge afhankelijkheid, face-to-face interactie, interpersoonlijke sociale vaardigheden en groepsverwerking. Ondanks enkele methodologische beperkingen suggereren de bevindingen dat het hoger onderwijs meer moet investeren in de inzet van active learning en de bijbehorende didactieken. Trefwoorden: actief leren, docentendidactiek, flipped classroom, projectgebaseerd leren, coöperatief leren, academische prestaties, hoger onderwijs

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Bosch, K.A. van den
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 28 Jun 2024 10:10
Last Modified: 28 Jun 2024 10:10
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3518

Actions (login required)

View Item View Item