Javascript must be enabled for the correct page display

KASAM: Kanker heb je samen als gezin

Rinkema, Héléne (2022) KASAM: Kanker heb je samen als gezin. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis_3001358_Rinkema.pdf

Download (671kB) | Preview

Abstract

Kasam is een begeleid lotgenotenprogramma voor gezinnen met een ouder met kanker. De hoofdvraag van het onderzoek is: Worden de beoogde doelen van Kasam volgens betrokken ouders en kinderen gehaald? Deze hoofdvraag wordt beantwoord door de volgende deelvragen te onderzoeken 1) Wat draagt Kasam voor deelnemers bij aan leren over kanker en de effecten op het dagelijks leven? 2) Wat draagt Kasam voor deelnemers bij aan verwoorden van gevoelens en behoeften? 3) Wat draagt Kasam voor deelnemers bij aan effectief communiceren met de omgeving? 4) Wat draagt lotgenotencontact voor deelnemers bij aan Kasam? Om antwoord te kunnen geven op deze onderzoeksvragen is gebruik gemaakt van methodetriangulatie. Zowel enquêtes als interviews zijn ingezet om te achterhalen of Kasam haar doelen volgens oud-deelnemers behaald. Zes kinderen en elf ouders hebben de enquête ingevuld. Aan de interviews hebben twee kinderen, twee ouders die ziek waren tijdens de deelname aan Kasam en twee partners van zieke ouders meegewerkt. Gebleken is dat Kasam grotendeels de gestelde doelen behaalt. Kasam draagt voor deelnemers bij aan leren over kanker door het bieden van informatie, maar ook door het verlagen van de drempel om thuis in gesprek te gaan over kanker. Kasam draagt bij aan het verwoorden van gevoelens en behoeften door tijdens de bijeenkomsten vee bezig te zijn met nadenken en praten over gevoelens en door deelnemers te stimuleren om ook thuis vragen te stellen en het gesprek aan te gaan. Kasam draagt bij aan effectief communiceren door deelnemers te helpen bij de bewustwording van eigen invloed, waar ze terecht kunnen, maar ook door te focussen op leuke dingen. Lotgenotencontact blijkt van meerwaarde te zijn bij het behalen van de doelen. Het draagt bij aan de mogelijkheid voor deelnemers om zich open te stellen, waardoor het indirect ook bijdraagt aan het leren over kanker, het verwoorden van gevoelens en behoeften en effectief communiceren.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Huyghen, A.M.N.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Mar 2022 07:48
Last Modified: 24 Mar 2022 07:48
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/352

Actions (login required)

View Item View Item