Alkema, Melissa (2024) Mindfulness voor een Gezonde Toekomst: Emotieregulatie als Mediator in de relatie tussen Mindfulness en Internaliserende Psychopathologie in de Jeugd. Master thesis, Psychology.
|
Text
2024-03-25--Masterthese---M.-Alkema.pdf Download (695kB) | Preview |
Abstract
Het Ieder Kind Is Anders (IKIA) project is een lopende studie die gericht is op het identificeren van factoren die bijdragen aan psychologische gezondheid in Nederlandse kinderen. Aan de hand van data uit dit project wordt een mogelijke mediërende rol onderzocht van emotieregulatie in de relatie tussen mindfulness en internaliserende psychopathologie. Een steekproef van zestien deelnemers (M = 16.6, SD = 0.9) nam deel aan het cross-sectionele onderzoek. De data is verkregen via zelfrapportage vragenlijsten. De resultaten van regressieanalyses toonden significante verbanden aan tussen mindfulness, adaptieve emotieregulatie en internaliserende psychopathologie. Echter toonden de mediatieanalyses geen significant mediërend effect van adaptieve of maladaptieve emotieregulatie op de relatie tussen mindfulness en internaliserende psychopathologie. De resultaten uit dit onderzoek moeten met voorzichtigheid worden geïnterpreteerd vanwege beperkingen zoals de kleine steekproefomvang. De resultaten van dit onderzoek dragen bij aan een beter begrip van de complexe interacties tussen mindfulness, emotieregulatie en internaliserende psychopathologie bij adolescenten, wat kan leiden tot verbeterde interventies. Toekomstig onderzoek met grotere steekproeven en longitudinale ontwerpen is noodzakelijk om generaliseerbaarheid en betrouwbaarheid te vergroten. Trefwoorden: Internaliserende Psychopathologie, Emotieregulatie, Mindfulness, Adolescenten
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Poppelaars, M. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 28 Jun 2024 09:11 |
Last Modified: | 28 Jun 2024 09:11 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3520 |
Actions (login required)
View Item |