Javascript must be enabled for the correct page display

Interactie tussen ouder en kind over alledaagse pijn: Verschillen tussen middelbaar- en hoogopgeleide ouders en thema’s omtrent alledaagse pijn die ze met hun kind bespreken.

Dekkers, Tessa (2024) Interactie tussen ouder en kind over alledaagse pijn: Verschillen tussen middelbaar- en hoogopgeleide ouders en thema’s omtrent alledaagse pijn die ze met hun kind bespreken. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img] Text
Bachelorwerkstuk-Tessa-Dekkers.pdf
Restricted to Repository staff only until 26 August 2026.

Download (353kB)

Abstract

Kinderen ervaren vaak pijn in het dagelijks leven (Fearon, McGrath & Achat, 1996). De manier waarop zij en hun ouders omgaan met alledaagse pijn is belangrijk voor pijnervaringen later in het leven (Noel et al., 2019). Het is onduidelijk of ouders van verschillende opleidingsniveaus verschillende pijninteracties met hun kind hebben. Het doel van deze studie is om deze mogelijke thematische verschillen in hun pijngerelateerde taalgebruik te onderzoeken. Aan dit onderzoek namen 78 ouders deel met hun kinderen van 3 tot 7 jaar oud. De ouders zijn in twee groepen ingedeeld: ouders die een middelbare beroepsopleiding hebben afgerond (n=23) en ouders met een hbo-diploma of hoger (n=55). De ouders lazen hun kinderen een prentenboek voor over alledaagse pijn en voerden er een gesprek over. De leestaak werd gefilmd en vervolgens getranscribeerd in een eerder onderzoek. De transcripties zijn geanalyseerd en er zijn verschillende thema's onderscheiden. De thema’s kwamen overeen met thema’s uit eerder onderzoek van Van der Ziel et al. (2022): waardering van de pijn, oorzaak van de pijn en mogelijke oplossing van de pijn. Ouders met een hbo-diploma of hoger hadden meer verbale interactie met hun kinderen dan ouders met een middelbare beroepsopleiding. Het grootste verschil werd gevonden in het gebruik van het thema mogelijke oplossing van de pijn. Ouders met een hbo-diploma of hoger spraken er meer over dan de andere groep. Een suggestie voor toekomstig onderzoek is om de interacties tussen ouders en kinderen over alledaagse pijn te onderzoeken zonder een leestaak. Trefwoorden: alledaagse pijn, interactie tussen ouder en kind, ontwikkeling, opleidingsniveau van ouders

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Dijk, M.W.G. van
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 28 Jun 2024 09:13
Last Modified: 28 Jun 2024 09:13
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3522

Actions (login required)

View Item View Item