Javascript must be enabled for the correct page display

Aandacht voor de representatie van anticonceptie in voorlichtingsboeken voor kinderen

Eijl, Kimberley van (2024) Aandacht voor de representatie van anticonceptie in voorlichtingsboeken voor kinderen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
DEFINITIEF--Representatie-van-anticonceptie--KimvanEijl--PDF.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Tegenwoordig is het internet een van de meest geraadpleegde bronnen voor vragen over seksualiteit. Dit geldt ook voor informatie over anticonceptie, ondanks dat huisartsen en gynaecologen hier primair verantwoordelijk voor zijn. Het grootste risico van het verkrijgen van informatie van het internet is echter de kans op verkeerde informatie. Daarom is het belangrijk dat professionele bronnen beschikbaar zijn waar jongeren nauwkeurige informatie kunnen vinden. Voorlichtingsboeken voor kinderen worden gezien als een waardevol hulpmiddel om vragen over seksualiteit te beantwoorden. Er is echter weinig bekend over hoe deze boeken anticonceptie behandelen. Het doel van deze studie is inzicht te krijgen in hoe anticonceptie wordt gepresenteerd in voorlichtingsboeken. De vraag die hierbij centraal staat is: "Hoe wordt het gebruik van anticonceptiemiddelen weergegeven in Nederlandse kinderboeken over seksuele voorlichting?" Hiervoor is een kwalitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd op zeven voorlichtingsboeken gericht op kinderen van dertien tot achttien jaar. Deze analyse toont aan dat de boeken verschillende anticonceptiemethoden, het gebruik en de effectiviteit ervan, en gezondheidsaspecten behandelen. Over het algemeen wordt anticonceptie gepresenteerd als een middel om ongewenste zwangerschappen en SOA's te voorkomen, met zowel voor- als nadelen en enkele bijwerkingen. De gedetailleerde uitleg van deze aspecten varieert echter per boek. Toekomstig onderzoek zou de mechanismen achter de representatie van anticonceptie kunnen verkennen om inzicht te krijgen in waarom het op specifieke manieren wordt besproken en hoe voorlichtingsboeken worden gebruikt. Daarnaast wordt aanbevolen om jongeren een uitgebreid overzicht van de beschikbare opties te bieden zodat zij weloverwogen keuzes kunnen maken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Parlevliet, S. and Bartelink, B.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 28 Jun 2024 10:19
Last Modified: 28 Jun 2024 10:19
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3527

Actions (login required)

View Item View Item