Langkamp, J. (2024) Samen Schrijven, Meer Plezier: Het Verband tussen Samenwerkend Leren en Schrijfplezier bij Leerlingen uit Groep 8 van de Basisschool. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
Text
Scriptie---Juliette-Langkamp---S4507134-7-juni-PDF.pdf Restricted to Repository staff only Download (372kB) |
Abstract
In dit onderzoek staat de volgende onderzoeksvraag centraal: in hoeverre is er een relatie tussen samenwerkend leren en het schrijfplezier van leerlingen rekening houdend met de schrijfvaardigheid van leerlingen? Vanuit de literatuur blijkt dat leerlingen die meer samenwerkend leren, meer schrijfplezier ervaren. Hetzelfde geldt voor leerlingen die schrijfvaardiger zijn. Er is sprake van een secundaire data-analyse vanuit het ‘Peilingsonderzoek Schrijfvaardigheid einde (speciaal) basisonderwijs 2018’. Leerkrachten en leerlingen hebben vragenlijsten ingevuld. Bij leerlingen is onder andere gevraagd naar het schrijfplezier. Bij leerkrachten is onder andere gevraagd naar het samenwerkend leren activiteiten tijdens schrijven. De scores van de schrijfvaardigheid komen voort uit de beoordeling van 6 toetsen. Uit de gehele dataset is een willekeurige steekproef getrokken door de scriptiebegeleider. Voor het concept schrijfplezier is een factoranalyse uitgevoerd, van tevoren werden 2 schalen verwacht, dit is ook bevestigd. Na het bewerken van de dataset zijn de assumpties van een meervoudige regressieanalyse gecontroleerd, deze zijn bevestigd. Door middel van een enkelvoudige regressieanalyse is een significant verband gevonden tussen schrijfvaardigheid en schrijfplezier (p < .001). Uit de F-toets (p < .001) van de meervoudige regressieanalyse blijkt dat er 1 significante voorspeller is. Schrijfvaardigheid is deze verklarende variabele, want samenwerkend leren blijkt geen significante voorspeller van schrijfplezier (p = .61). Concluderend, het blijkt dat er geen relatie is tussen samenwerkend leren en het schrijfplezier van leerlingen. Daarentegen is sprake van een positieve relatie tussen de schrijfvaardigheid en het schrijfplezier van een leerling. Er zijn ook beperkingen in dit onderzoek, zo is bij de het samenwerkend leren enkel gevraagd naar de frequentie en is niet gekeken naar de kwaliteit. Ook is er sprake van zelfrapportage. Deze factoren maken dat soms de validiteit in het geding komt.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Ritzema, E.S. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 28 Jun 2024 12:57 |
Last Modified: | 28 Jun 2024 12:57 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3528 |
Actions (login required)
View Item |