Javascript must be enabled for the correct page display

Ethische principes bij onderzoek met kinderen als proefpersonen: Een scoping review

Pijkeren, Rachèl van (2024) Ethische principes bij onderzoek met kinderen als proefpersonen: Een scoping review. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BachelorscriptieRachelvanPijkerenS4834453-1.pdf

Download (527kB) | Preview

Abstract

De snel veranderende samenleving en de verschuiving van het beschouwen van kinderen als onderzoeksobjecten naar het erkennen van hen als actieve deelnemers hebben nieuwe ethische principes aan het licht gebracht. Het is cruciaal om deze ethische overwegingen te onderzoeken bij het uitvoeren van onderzoek met kinderen om opkomende ethische principes te identificeren en te analyseren. De onderzoeksvraag richt zich op het bestuderen van recente literatuur om nieuwe thema's te identificeren sinds de studie van Regan en collega's (2012), om in kaart te brengen wat de recente literatuur heeft geschreven over huidige ethische principes in kwalitatief onderzoek met kinderen. Deze studie werd uitgevoerd met behulp van een scoping review gebaseerd op de zes stappen zoals beschreven door Arksey en O'Malley (2005). Drie verschillende databases werden geraadpleegd om relevante literatuur te identificeren, en de tien geselecteerde artikelen werden gescreend, gecodeerd en geanalyseerd met behulp van een thematische analyse. Er zijn drie verschillende thema's naar voren gekomen uit de studie: machtsongelijkheid, verschillen tussen volwassenen en kinderen, en bescherming van het kind. Het is belangrijk om deze thema's in overweging te nemen bij onderzoek om de belangen van het kind te waarborgen en de betrouwbaarheid van de gegevens te verzekeren. De conclusie is dat, hoewel veel ethische principes onveranderd blijven, recent onderzoek de noodzaak benadrukt voor reflexiviteit en flexibiliteit binnen ethische richtlijnen, grotere aandacht voor informed consent en de risico's verbonden aan het gebruik van verschillende methoden, en een verhoogde focus op de competentie van kinderen in onderzoek

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Field, S.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 28 Jun 2024 12:56
Last Modified: 28 Jun 2024 12:56
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3529

Actions (login required)

View Item View Item