Javascript must be enabled for the correct page display

De Invloed van een Duurzame Opvoeding op het Milieugedrag van Kinderen in de Leeftijd van 0 tot 18 Jaar

Bulthuis, Romy (2024) De Invloed van een Duurzame Opvoeding op het Milieugedrag van Kinderen in de Leeftijd van 0 tot 18 Jaar. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
De-Invloed-van-een-Duurzame-Opvoeding-op-het-Milieugedrag-van-Kinderen-in-de-Leeftijd-van-0-tot-18-Jaar.pdf

Download (362kB) | Preview

Abstract

Om de gevolgen van klimaatverandering te beperken, is het belangrijk dat mensen meer milieuvriendelijk gedrag gaan vertonen. Het is het beste als kinderen op jonge leeftijd al leren om voor het milieu te zorgen, zodat ze later ook milieuvriendelijke gewoonten hebben. Naar verwachting kunnen ouders op verschillende manieren een belangrijke bijdrage leveren aan het milieugedrag van hun kind. Het doel van dit onderzoek is om erachter te komen wat de invloed van een duurzame opvoeding door ouders is op het milieugedrag van kinderen in de leeftijd van 0 tot 18 jaar. Via online databases zijn bronnen over onder andere duurzaam opvoeden, de invloed van ouders, en het milieugedrag van kinderen geraadpleegd en geanalyseerd. Uit de verzamelde informatie is gebleken dat ouders inderdaad een positieve invloed kunnen hebben op het milieugedrag van kinderen. Een duurzame opvoeding kan aan kinderen worden overgedragen door met hen te communiceren over het milieu, door middel van milieueducatie, door milieuvriendelijke normen, waarden en attitudes over te dragen op het kind en door het goede voorbeeld te geven met betrekking tot pro-milieugedrag. Wanneer er sprake is van veel welvaart binnen het gezin en ouders en kinderen een hechte relatie hebben met elkaar, kan dit helpen om een duurzame opvoeding beter te laten slagen. Ouderlijke natuurervaringen uit de kindertijd kunnen ook bijdragen aan het succes van een duurzame opvoeding. Uit het onderzoek komt naar voren dat er nog andere factoren van invloed zijn op het milieugedrag van het kind, waaronder de leeftijd waarop het kind duurzaam wordt opgevoed, alsmede het geslacht van zowel de ouders als dat van het kind. Toekomstig longitudinaal onderzoek zal moeten uitwijzen wat de invloed van een duurzame opvoeding is op het uiteindelijke milieugedrag van het kind.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Schuls, M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 28 Jun 2024 10:19
Last Modified: 28 Jun 2024 10:19
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3531

Actions (login required)

View Item View Item