Javascript must be enabled for the correct page display

Werkzame structuur-, inhouds- en alliantie-elementen binnen kortdurende gezinsopname.

Zwol, Iris van (2024) Werkzame structuur-, inhouds- en alliantie-elementen binnen kortdurende gezinsopname. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
ThesisIris-van-Zwol-S5177146-Werkzame-structuur--inhouds--en-alliantie-elementen.docx-1-2.pdf

Download (267kB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek is verricht bij een zorgorganisatie die intensieve zorg verleent aan gezinnen met meervoudige complexe problematiek. Deze organisatie biedt gedurende vijf dagen een gezinsopname aan waarin ouders worden ondersteund in hun opvoedingsvaardigheden. Voor gezinnen met complexe meervoudige problematiek zijn weinig goede effectstudies verricht naar werkzame interventies. Wel zijn er uit onderzoeken een aantal werkzame structuur-, inhouds- en alliantie-elementen naar voren gekomen. Het doel van dit onderzoek was om te onderzoeken welke structuur-, inhouds- en alliantie-elementen positief of belemmerend hebben bijgedragen aan de kortdurende gezinsopname. Doormiddel van een analyse van de zeven interviews met de ouders is gebleken dat er werkzame structuur-, inhouds- en alliantie-elementen terugkomen in de kortdurende gezinsopname die ook in de literatuur worden benoemd. Zo geven de ouders aan dat ze de directheid en de bereikbaarheid van de hulpverleners waarderen en geven ouders aan het fijn te vinden dat de hulpverleners beeldende voorbeelden gebruiken in het contact met de gezinnen. Aanbevelingen voor vervolgonderzoek zijn een grotere en gevarieerde steekproef waardoor er betere informatie wordt verkregen. Voor de praktijk wordt als aanbeveling gegeven om de informatie die in het schrift aan ouders wordt meegegeven van tevoren duidelijk uit te werken zodat de informatie helder is voor de gezinnen en ze hier thuis mee aan de slag kunnen. Ondanks enige beperkingen biedt dit onderzoek eerste inzichten in wat ouders als positieve en belemmerende structuur-, inhouds- en alliantie-elementen ervaren tijdens de gezinsopname. Ook draagt dit onderzoek bij aan de verdere ontwikkeling van de kortdurende gezinsopname van deze organisatie doormiddel van adviezen voor de praktijk.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Assen, A.G. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 28 Jun 2024 10:19
Last Modified: 28 Jun 2024 10:19
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3532

Actions (login required)

View Item View Item