Javascript must be enabled for the correct page display

Kwalitatief onderzoek naar uitleg van anticonceptie in hedendaagse Nederlandse seksuele voorlichtingsboeken voor tieners

Speek, Jasmine (2024) Kwalitatief onderzoek naar uitleg van anticonceptie in hedendaagse Nederlandse seksuele voorlichtingsboeken voor tieners. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BachelorwerstukJHSpeekS4113322.pdf

Download (703kB) | Preview

Abstract

Het doel van dit onderzoek is om een ​​uitspraak te doen over de manier waarop anticonceptiemiddelen worden uitgelegd in seksuele voorlichtingsboeken. De onderzoeksvraag van dit onderzoek luidt: “Hoe wordt er in voorlichtingsboeken voor tieners uitleg gegeven over anticonceptiemiddelen?”. Voor dit onderzoek zijn zes boeken geselecteerd, waarvan de eerste druk na 2015 is uitgebracht, die bedoeld zijn voor jongeren tussen de twaalf en achttien jaar en die oorspronkelijk in het Nederlands zijn geschreven. Dit onderzoek is een kwalitatieve inhoudsanalyse. Eerst is elk boek volledig gelezen, vervolgens zijn de passages met betrekking tot anticonceptie gekozen en ten slotte zijn die passages inductief gecodeerd. Van de toegekende codes is een codeboom gemaakt, die een duidelijk overzicht van de relevante thema’s met de bijbehorende codes geeft. Een opmerkelijke bevinding in dit onderzoek was het verschil tussen de boeken in de manier waarop en de mate waarin er uitleg over anticonceptie wordt gegeven. Twee van de zes boeken hebben bijvoorbeeld een heel hoofdstuk aan anticonceptie gewijd, terwijl andere boeken het ergens in de lopende tekst over anticonceptie hebben. Sommige boeken presenteerde de informatie over anticonceptiemiddelen op een puntsgewijze manier, terwijl andere boeken dat in de vorm van een lopende tekst of verhaal hebben gedaan. Voor een vervolgonderzoek wordt aanbevolen om meer dan zes boeken te onderzoeken. Bovendien moeten toekomstige studies rekening houden met de mogelijkheid dat lezers delen van de tekst kunnen overslaan en dat de vormgeving van de tekst invloed kan hebben op de manier waarop informatie wordt opgenomen door de lezers. Het begrijpen van deze factoren is cruciaal voor het onderzoeken van de effectiviteit van voorlichting in boeken over anticonceptie.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Bartelink, B.E. and Parlevliet, S.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 28 Jun 2024 12:53
Last Modified: 28 Jun 2024 12:53
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3535

Actions (login required)

View Item View Item