Bend, Isis van der (2024) Een Systematische Literatuurstudie naar de Invloed van Sociale Acceptatie op het Welbevinden van Jongeren na de Overgang naar de Middelbare School. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelorwerkstuk-eindversie-Isis-van-der-Bend.pdf Download (644kB) | Preview |
Abstract
De overgang van de basisschool naar de middelbare school is een belangrijke stap in het leven van veel kinderen. De veranderingen die bij deze stap horen, hebben invloed op het welbevinden van deze kinderen. Een belangrijke factor die hun transitie en welbevinden bepaalt, is de sociale acceptatie door leeftijdsgenoten. Een duidelijk overzicht van een mogelijke samenhang tussen acceptatie door leeftijdsgenoten en het welbevinden is nodig, aangezien dit nog steeds onvoldoende verklaard wordt. Deze systematische review evalueert de invloed van sociale acceptatie door leeftijdsgenoten op het welbevinden van leerlingen na de overgang van de basisschool naar de middelbare school. De databases ERIC, PsychInfo en SocINDEX zijn geraadpleegd. De The Preferred Reporting Items for Systematic reviews and Meta-Analyses (PRISMA)-methode werd gebruikt om relevante artikelen te includeren. Van de 520 resultaten werden 13 artikelen geïncludeerd. In de data-analyse werd het welbevinden onderverdeeld in 3 categorieën: het emotionele, psychologische en sociale welbevinden. Per soort welbevinden werden het algemene beeld, de overeenkomsten en de verschillen besproken. Er werd een samenhang gevonden tussen sociale acceptatie door leeftijdsgenoten en het emotionele, psychologische en sociale welzijn. Deze samenhang werkte in beide richtingen. Sommige onderzoeken lieten echter verschillende resultaten zien: verwachtingen, persoonlijke eigenschappen, gebeurtenissen uit het verleden, doofheid en geslacht hadden invloed op de samenhang. Daarom is vervolgonderzoek nodig om de invloed van deze factoren in kaart te brengen. Deze inzichten helpen beleidsmakers en onderwijsinstellingen effectievere interventies te ontwerpen om de acceptatie door leeftijdsgenoten te vergroten en het welbevinden van studenten en de schooltransitie voor alle studenten te ondersteunen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Sijtsema, J.J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 28 Jun 2024 10:20 |
Last Modified: | 28 Jun 2024 10:20 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3536 |
Actions (login required)
View Item |