Javascript must be enabled for the correct page display

Uitkomsten van jeugdigen na plaatsing in traditionele residentiële voorziening X. Een studie naar doelrealisatie, stabiliteit en tevredenheid over 1,5 jaar en 2,5 jaar na plaatsing.

Peper, Yara (2024) Uitkomsten van jeugdigen na plaatsing in traditionele residentiële voorziening X. Een studie naar doelrealisatie, stabiliteit en tevredenheid over 1,5 jaar en 2,5 jaar na plaatsing. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BachelorscriptieYaraPepers4754700.pdf

Download (305kB) | Preview

Abstract

Als ouders er niet in slagen hun kind een veilige en liefdevolle omgeving te bieden, kan hun kind in de residentiële jeugdzorg worden geplaatst. Recente onderzoeken hebben echter veel kritiek op traditionele wooninstellingen, omdat het welzijn van jeugdigen tijdens hun verblijf lijkt af te nemen. Het doel van dit onderzoek is om de ervaringen van jeugdigen, ouders en pedagogisch medewerkers in traditionele residentiële instelling X in kaart te brengen, waarbij de nadruk wordt gelegd op de factoren doelrealisatie, stabiliteit en tevredenheid afkomstig uit de literatuur 1,5 en 2,5 jaar na plaatsing. Er werd gebruik gemaakt van een kwalitatieve studie met een single case study design en retrospectieve semi-gestructureerde interviews met negen jongeren, hun ouders en pedagogisch personeel. De gegevens werden inductief en deductief gecodeerd in het programma Atlas.io volgens de 'constant comparative method'. Uit de interviews kwam naar voren dat jeugdigen, ouders en pedagogisch medewerkers over het algemeen positief zijn over doelrealisatie, aangezien het welzijn van de meeste jongeren in de loop van de tijd verbeterde. Er zijn echter nog steeds verbeteringen nodig op het gebied van stabiliteit en tevredenheid. Bovendien benadrukte dit onderzoek het belang van het hebben van een toekomstperspectief, aangezien het ontbreken van een toekomstperspectief het welzijn van jeugdigen negatief beïnvloedde. Trefwoorden: residentiële zorg, welzijn, doelrealisatie, tevredenheid, plaatsingsinstabiliteit, toekomstperspectief

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Zijlstra, A.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 28 Jun 2024 10:23
Last Modified: 28 Jun 2024 10:23
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/3541

Actions (login required)

View Item View Item